ابری شهر
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
ورود / عضویت

تجارت الکترونیک

  • دسته‌بندی:‌ دانش زیست مجازی
  • تاریخ: ۱۴ تیر ۱۴۰۳
شناخت کاربرد هر یک از خدمات تجاری مجازی و درک تفاوت‌های‌شان از یکدیگر به کاربران کمک می‌کند تا از مسیر ساده‌تر و مطمئن‌تری اهداف مالی خود را پیگیری کنند.

انبوهی از سایت‌ها، سکوها و برنامه‌های کاربردی در فضای مجازی وجود دارند که به شکل مستقیم و غیرمستقیم در حال ارائه کالا و خدمات هستند. خرید و فروش‌های اینترنتی و انجام امور بانکی به شکل مجازی کماکان با شتاب افزایش پیدا کرده و به بخشی از زیست روزمره بسیاری از مردم تبدیل شده است.

 

شکل 27:  مقایسه ارزش اسمی تجارت الکترونیکی (هزار میلیارد تومان)

  • فرصت‌های تجارت الکترونیک

این خدمات فرصت‌هایی را برای شهروندان جهان مجازی به ارمغان آورده که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

    • دسترسی همیشگی: در فضای مجازی، می‌توان 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز، در هر نقطه‌ای از زمین خرید و فروش را انجام داد.
    • تنوع بیشتر: تنها با یک انگشت یا یک موس می‌توان مغازه‌ها و اجناس متنوع را پیمایش کرد و به طیف وسیعی از محصولات دسترسی داشت.
    • مقایسه قیمت‌ها: بدون نیاز به چانه‌زنی یا گفت‌وگو با خریداران می‌توان قیمت‌ها را مقایسه کرد و بهترین معامله را انجام داد.
    • تسهیل درآمدزایی: بسیاری از مقدمات و زمینه‌های کسب و کار در دنیای واقعی مثل مکان فیزیکی، کارگر و کارمند، مجوزها و … حذف شده و فروشندگان و واسطه‌های بیشتری می‌توانند در فضای مجازی فعالیت کنند.

 

  • انواع خدمات تجارت الکترونیک

خدمات تجارت الکترونیک به اشکال متنوع و متمایزی به کاربران ارائه می‌شود. شناخت کاربرد هر یک از خدمات تجاری مجازی و درک تفاوت‌های‌شان از یکدیگر به کاربران کمک می‌کند تا هم از مسیر ساده‌تر و مطمئن‌تری اهداف مالی خود را پیگیری کنند و هم  دچار تهدیدات و چالش‌های تجارت الکترونیک نشوند.

 

 

جدول 1: تعریف انواع خدمات تجارت الکترونیک به همراه مثال

 

  • چالش‌های تجارت الکترونیک

اما با توجه به خصلت بی‌جسمی فضای سایبر، مهم‌ترین چالش تجارت الکترونیک نیز خطرات مربوط به سرقت و کلاهبرداری مجازی است که در هر کدام از دسته‌های مختلف خدمات به شکل متفاوتی بروز می‌کند:

    • فروشگاه‌های مجازی معتبرترین نوع سکوهای خدمات تجاری هستند که هم به شکل رسمی ثبت شده‌اند و هم امکان ضمانت و پیگیری تراکنش‌های مالی در آن‌ها فراهم است. مثلاً دیجی کالا با اعلام شرایط مشخص تا هفت روز ضمانت بازگشت کالا دارد. یا امکان ثبت گزارش و شکایت طبق قوانین کشور در این پلتفرم مهیاست. چالش جدی در این‌گونه فروشگاه‌ها عدم اطمینان خریدار از میزان انصاف در قیمت‌گذاری و تشابه کیفیت واقعی جنس با آنچه در فضای مجازی نمایش داده شده است.
    • واسطه‌گری های فروش اگرچه خود فروشنده نیستند اما سازوکارهایی برای جلب و حفظ اعتماد کاربران طراحی و عملیاتی می‌کنند. برای نمونه هویت غرفه‌داران و فروشندگان خود را احراز کرده و با نظارت و پالایش مداوم بازارهای خود و بازخوردگیری از نظرات خریداران تلاش می‌کند میزان خطاها را به حداقل برساند و از این طریق مشتریان خود را راضی و مطئمن نگه‌دارد.
    • واسطه‌گری‌های خدمات همچون اسنپ و آچاره نیز تلاش می‌کنند تا حداقل‌های احراز هویت را برای رانندگان، تعمیرکاران و خدمات دهندگان انجام دهند و با استفاده از فرایندهای تنظیم‌گری اجتماعی مثل بازخوردگیری و امتیازدهی مستمر کاربران و بررسی سریع گزارش‌های مردمی امنیت مالی سکو را حفظ کنند. با این حال چون خدمات‌دهندگان و خدمات‌گیرندگان، تعهد و وابستگی مستحکمی به پلتفرم ندارند احتمال تخلف و سوء استفاده همیشه وجود دارد.
    • بیشترین احتمال کلاهبرداری و سرقت مالی در سکوهای اطلاع‌رسانی وبازاریابی رخ می‌دهد. زیرا در این سکوها صرفاً آگهی خرید و فروش رد و بدل می‌شود و عمده فرایند احراز هویت، صداقت و کیفیت بر عهده طرفین معاملات است. در این شرایط افراد سودجو و کلاهبردار به شیوه‌های مختلفی همچون درخواست پول قبل از وصول کالا، فروش اجناس تقلبی و بی کیفیت و ایجاد پروفایل‌های غیرواقعی و موقتی کاربرانی که اطلاعات و تجربه کافی ندارند را به دام می‌اندازند و پیگیری قضایی و انتظامی را هم با مشکل مواجه می‌کنند.

 

  • توصیه‌های استفاده از تجارت الکترونیک

اولین و مهم‌ترین توصیه برای اطمینان از امنیت تراکنش‌های مجازی، استفاده از فروشگاه‌های مجازی و درگاه‌های پرداخت معتبر است. وجود نشان‌های اعتماد مراجع معتبر مثل ای-نماد (زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت) یا نشان ساماندهی (زیر نظر وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی) در سکو و صفحات پرداخت ساده‌ترین راه بررسی اعتبار فروشگاه و پیگرد و شکایت از آن طبق مشخصات مندرج در صفحه مربوطه اینماد و ساماندهی سایت مذکور در صورت رخ دادن تخلف است.

 

شکل 28: نشان اینماد و ساماندهی در بخش انتهایی سایت مؤسسه تربیت رسانه‌ای باران به همراه مشخصات مربوطه (شامل نشانی و تاریخ اعتبار نشان به همراه تعداد شکایت‌های پیشین) که با کلیک روی نمادها نمایش داده می‌شود.

 

همچنین با بررسی صفحه سایت و آدرس درگاه پرداخت می‌توان موارد مشکوک را پیدا کرد و  برای مثال استفاده از پروتکل HTTPS یا تطبیق نشانی با سامانه شاپرک بانک مرکزی را بررسی نمود.

با توسعه‌ی شبکه‌های اجتماعی و همه‌گیری و ساده‌تر شدن استفاده از این سکوها، کاربران به خرید و فروش خدمات و کالاهای متنوع در همان بسترها روی آورده‌اند. در این تعاملات مجازی، پست‌ها و صفحات مجازی صرفاً ویترین تبلیغاتی هستند و در نهایت با روش کارت به کارت معامله صورت می‌پذیرد که کمترین امکان پیگیری و شکایت را خواهد داشت. به همین علت توصیه می‌شود کاربرانی که علاقه به ایجاد کسب‌وکارهای خرد و مستقل دارند نیز به سمت ایجاد صفحه در فروشگاه‌های مجازی یا واسطه‌گران کالا و خدمات حرکت کنند تا فضای امن‌تر و مطمئن‌تری در تجارت الکترونیک کشور ایجاد شود.

 

دسترسی سریع

  • درباره ابری‌شهر
  • ارتباط با ابری‌شهر
  • همکاران ابری‌شهر
  • محصولات ابری‌شهر
  • مجوزهای ابری‌شهر

رسانه‌های اجتماعی

Ebale Eeitaa Eaparat

راه‌های ارتباطی

  • تهران، خیابان شهرآرا، نبش خیابان شهید ملکوتی، پلاک ۷۰، کدپستی ۱۴۴۳۸۸۳۱۷۴
  • 02166930293 09030330123
  • info@abrishahr.ir
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات
موسسه تربیت رسانه ای باران
logo-samandehi

تمامی حقوق ابری‌شهر برای مؤسسه تربیت رسانه‌ای باران محفوظ است.

  • منو
  • دسته بندی ها
Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
سبد خرید
بستن
ورود به سیستم ×
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ورود با کد یکبارمصرف
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت