ابری شهر
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
ورود / عضویت

رسانه به عنوان منبع هویت ساز

  • دسته‌بندی:‌ دانش ارتباطی
  • تاریخ: ۱۵ تیر ۱۴۰۳
ظهور اینترنت تحول شگرفی در «جهانی شدنِ» هویت‌ها ایجاد کرد. در فضای مجازی افراد، فرهنگ‌ها و سبک‌زندگی‌هایی برای الگوبرداری در دسترس نوجوان قرار می‌گیرند.

رسانه‌های جمعی یکی از منابع مهم هویت‌ساز بوده و هست. رسانه‌های سنتی مثل رادیو، تلویزیون و سینما علاوه بر سرگرم‌کنندگی پهنه‌ی جدیدی از اطلاعات، اخبار و سبک زندگی‌ها را بازنمایی می‌کنند که زمینه‌ی کشف هویت‌های جدید است. به عبارت دیگر، مخاطب می‌تواند یک «تجربه‌ی با واسطه» از موقعیت‌ها و هویت‌هایی داشته باشد که لزوماً در دنیای واقعی امکان تجربه آن‌ها را نداشته است.

مثلاً فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی با خلق داستان‌ها و کاراکترهای متفاوت، تجربه‌هایی جدید از جهان و ارزش‌های متنوع را به تماشاچیان ارائه می‌دهند که می‌تواند بر تفکر و احساس آنها درباره خودشان تأثیر بگذارد. یا خواننده‌ها، کمدین‌ها و فعالان صنعت سرگرمی نیز با ایجاد سبک‌های جدید و بیان پیام‌های خاص در آثار خود، بر روی سلیقه‌های هنری و نگرش‌های اجتماعی و سیاسی نسل‌های مختلف تأثیر می‌گذارند.

این مسئله بارها در جوامع غربی مورد توجه قرار گرفته و برای نمونه از اثرگذاری چهره‌هایی همچون گروه‌ «پینک فلوید»[1]، «متالیکا»[2]، «مایکل جکسون»[3] و «آرنولد شوارتزینگر»[4] بر نگرش‌ها، شیوه پوشش، زبان و مصرف فرهنگی نسل‌های قبلی و یا تأثیر گروه‌های موسیقی کره‌ای بر هویت یابی نسل جدید بحث شده است.

برنامه‌های خبری و سیاسی هم با ارائه روایت‌های خود از اتفاقات ملی، منطقه‌ای و جهانی درک فرد را از موقعیت خود و دیگران در جهان هستی شکل می‌دهند. برای مثال درک بسیاری از ما از زندگی مردم در کشورهای آفریقایی یا سرگرمی‌های یک جوان آمریکایی بر مبنای تصاویر بازنمایی شده در اخبار، سریال‌ها و روایت‌های داستانی است و همین موضوع باعث می‌شود میل به ما آمریکایی یا آفریقایی شدن سبک زندگی و هویتمان یکسان نباشد.

علاوه بر همه‌ی این موارد، رسانه‌ها با ایجاد چهارچوب‌های مفهومی و کلیشه‌ها، زاویه نگاه مخاطب نسبت به مسائل هویتی را تغییر می‌دهند. مثلاً اخبار تلویزیونی با انتخاب نحوه بیان و تأکید بر جنبه‌های خاص یک موضوع و نادیده گرفتن جوانب دیگر، نحوه درک مخاطبان را از آن موضوع هدایت می‌کنند. برای نمونه پرداختن مفصل به اخبار و حواشی بازیکنان فوتبال در رسانه‌ها، می‌تواند این شغل و قشر را در میان نوجوانان جذاب و مؤثر جلوه دهد.

همچنین یکی از مباحث مورد توجه در بحث کلیشه‌های هویتی، تأثیر کلیشه بدن در هویت‌یابی نوجوانان است. رسانه‌ها با ترویج استانداردهای خاص زیبایی و تصویر بدنی ایده‌آل، تصورات نوجوانان از زیبایی و سلامتی را شکل می‌دهند. این کلیشه‌ها ممکن است شامل تأکید بر لاغری، عضلانی بودن، یا داشتن ویژگی‌های فیزیکی خاصی باشد که در اکثریت فرهنگ‌های جهانی به عنوان «زیبا» شناخته می‌شوند. این تصاویر و ایده‌آل‌ها می‌توانند بر روی خودپنداره و هویت جنسیتی نوجوانان تأثیر بگذارند و باعث ایجاد فشارهای روانی و اجتماعی شوند. نتیجه این می‌شود که آنچه فرد درباره خود یا دیگران «مهم» یا «درست» می‌داند، تحت تأثیر ضریب بازنمایی و اولویت‌دهی رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

به طور خاص، ظهور اینترنت تحول شگرفی در «جهانی شدنِ» هویت‌ها ایجاد کرد. در فضای مجازی افراد، فرهنگ‌ها و سبک زندگی‌هایی برای الگوبرداری در دسترس نوجوان قرار می‌گیرند که پیش از این هرگز در دسترس نبوده است. شبکه‌های اجتماعی امکانی ایجاد کرده‌اند که خرده‌فرهنگ‌ها و گروه‌های حاشیه‌ای که پیش از این به رسمیت شناخته نمی‌شدند ارزش‌ها و هنجارهای خود را تبلیغ و ترویج کنند. نوجوانان امروزی تنها به فرهنگ محلی خود محدود نمی‌شوند، بلکه از طریق اینترنت با فرهنگ‌های گوناگون و دیدگاه‌های متفاوت در مورد زندگی، کار، فراغت، عشق، معنویت و… آشنا می‌شوند.

البته، این دسترسیِ به ظاهر بی‌نهایت به اطلاعات و فرهنگ‌های مختلف، متوازن و متعادل نیست. در شبکه‌های اجتماعی و محتواهای سرگرم‌کننده مجازی، برخی هویت‌ها و نمایندگی‌های خاص، مانند هویت‌های مصرفی، جنسیتی، و طبقاتی، به شکل گسترده‌تری ترویج شده و در دسترس قرار می‌گیرند.

 

شکل 11: اتاق خواب هوادار گروه موسیقی کره‌ای بی‌تی‌اس

 

این امر به نوبه خود، می‌تواند منجر به ایجاد ایده‌آل‌های نامتعادل برای هویت‌یابی شود که بر اساس بازنمایی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی ساخته‌وپرداخته شده‌اند. برای مثال صفحه «بچه پول‌دارهای تهران» که چند سال پیش در اینستاگرام مورد توجه و البته نقد قرار گرفت نمونه‌ای از این جنس بازنمایی‌های هویتی است که تصویری رؤیایی و غیرواقعی از زندگی مرفه، مسرفانه و مصرفی اقلیتی خاص ایجاد کرده بود.

 

شکل 12: نمونه‌ای از پست‌های زندگی نمایشی و تجملی در صفحه «بچه پول‌دارهای تهران» در اینتساگرام

 

فرایند ترویج این هویت‌ها در فضای مجازی، عمدتاً تحت تأثیر الگوریتم‌هایی است که محتوا را بر اساس منافع صاحبان پلتفرم‌ها یا بر مبنای تعاملات کاربران و علایق قبلی آنها سفارشی می‌کنند. این امر می‌تواند باعث شود که نوجوانان و جوانان در حباب‌های اطلاعاتی خود قرار گیرند که تنها بازتاب‌دهنده‌ی یک بخش خاص از جامعه و فرهنگ باشند. نتیجه‌ی این فرایند، شکل‌گیری هویت‌هایی است که ممکن است به طور کامل با واقعیت‌های زندگی و تجربیات انسانی همخوانی نداشته باشند و به شکل‌گیری دیدگاه‌های یکسویه و گاهی ناکامل از خود و دیگران منجر شود.

 

 

[1] گروه موسیقی «Pink Floyd» که در سال 1344/1965 در شهر کمبریج انگلستان تشکیل شد و به خاطر موسیقی تجربی، اشعار فلسفی و اجراهای زنده حماسی شناخته شده‌اند.

[2] گروه موسیقی سبک هِوی مِتال «Metallica» در سال 1360/1981 در شهر لس آنجلس آمریکا تشکیل شد و به خاطر ریتم و سرعت بالا، ریف‌های سنگین گیتار و اشعار اغلب تاریکشان مشهور شده‌اند.

[3] «Michael Jackson» خواننده، ترانه‌سرا و رقصنده آمریکایی که به «پادشاه پاپ» معروف بود و به خاطر حرکات موزون بدیع، آوازهای رسا و ترانه‌های پرفروشش شناخته شده بود. وی در سال 1388/2009 در سن 50 سالگی درگذشت.

[4] «Arnold Schwarzenegger» بازیگر، بدنساز، تاجر و سیاستمدار اتریشی-آمریکایی متولد سال 1326/1947 در اتریش است که به خاطر نقش‌آفرینی در فیلم‌های سینمایی اکشن مانند «ترمیناتور» و «فرار از نیویورک» مشهور است.

دسترسی سریع

  • درباره ابری‌شهر
  • ارتباط با ابری‌شهر
  • همکاران ابری‌شهر
  • محصولات ابری‌شهر
  • مجوزهای ابری‌شهر

رسانه‌های اجتماعی

Ebale Eeitaa Eaparat

راه‌های ارتباطی

  • تهران، خیابان شهرآرا، نبش خیابان شهید ملکوتی، پلاک ۷۰، کدپستی ۱۴۴۳۸۸۳۱۷۴
  • 02166930293 09030330123
  • info@abrishahr.ir
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات
موسسه تربیت رسانه ای باران
logo-samandehi

تمامی حقوق ابری‌شهر برای مؤسسه تربیت رسانه‌ای باران محفوظ است.

  • منو
  • دسته بندی ها
Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
سبد خرید
بستن
  • Afghanistan (+93)
  • Albania (+355)
  • Algeria (+213)
  • American Samoa (+1)
  • Andorra (+376)
  • Angola (+244)
  • Anguilla (+1)
  • Antigua (+1)
  • Argentina (+54)
  • Armenia (+374)
  • Aruba (+297)
  • Australia (+61)
  • Austria (+43)
  • Azerbaijan (+994)
  • Bahrain (+973)
  • Bangladesh (+880)
  • Barbados (+1)
  • Belarus (+375)
  • Belgium (+32)
  • Belize (+501)
  • Benin (+229)
  • Bermuda (+1)
  • Bhutan (+975)
  • Bolivia (+591)
  • Bonaire, Sint Eustatius and Saba (+599)
  • Bosnia and Herzegovina (+387)
  • Botswana (+267)
  • Brazil (+55)
  • British Indian Ocean Territory (+246)
  • British Virgin Islands (+1)
  • Brunei (+673)
  • Bulgaria (+359)
  • Burkina Faso (+226)
  • Burundi (+257)
  • Cambodia (+855)
  • Cameroon (+237)
  • Canada (+1)
  • Cape Verde (+238)
  • Cayman Islands (+1)
  • Central African Republic (+236)
  • Chad (+235)
  • Chile (+56)
  • China (+86)
  • Colombia (+57)
  • Comoros (+269)
  • Cook Islands (+682)
  • Côte d'Ivoire (+225)
  • Costa Rica (+506)
  • Croatia (+385)
  • Cuba (+53)
  • Curaçao (+599)
  • Cyprus (+357)
  • Czech Republic (+420)
  • Democratic Republic of the Congo (+243)
  • Denmark (+45)
  • Djibouti (+253)
  • Dominica (+1)
  • Dominican Republic (+1)
  • Ecuador (+593)
  • Egypt (+20)
  • El Salvador (+503)
  • Equatorial Guinea (+240)
  • Eritrea (+291)
  • Estonia (+372)
  • Ethiopia (+251)
  • Falkland Islands (+500)
  • Faroe Islands (+298)
  • Federated States of Micronesia (+691)
  • Fiji (+679)
  • Finland (+358)
  • France (+33)
  • French Guiana (+594)
  • French Polynesia (+689)
  • Gabon (+241)
  • Georgia (+995)
  • Germany (+49)
  • Ghana (+233)
  • Gibraltar (+350)
  • Greece (+30)
  • Greenland (+299)
  • Grenada (+1)
  • Guadeloupe (+590)
  • Guam (+1)
  • Guatemala (+502)
  • Guernsey (+44)
  • Guinea (+224)
  • Guinea-Bissau (+245)
  • Guyana (+592)
  • Haiti (+509)
  • Honduras (+504)
  • Hong Kong (+852)
  • Hungary (+36)
  • Iceland (+354)
  • India (+91)
  • Indonesia (+62)
  • Iran (+98)
  • Iraq (+964)
  • Ireland (+353)
  • Isle Of Man (+44)
  • Israel (+972)
  • Italy (+39)
  • Jamaica (+1)
  • Japan (+81)
  • Jersey (+44)
  • Jordan (+962)
  • Kazakhstan (+7)
  • Kenya (+254)
  • Kiribati (+686)
  • Kuwait (+965)
  • Kyrgyzstan (+996)
  • Laos (+856)
  • Latvia (+371)
  • Lebanon (+961)
  • Lesotho (+266)
  • Liberia (+231)
  • Libya (+218)
  • Liechtenstein (+423)
  • Lithuania (+370)
  • Luxembourg (+352)
  • Macau (+853)
  • Macedonia (+389)
  • Madagascar (+261)
  • Malawi (+265)
  • Malaysia (+60)
  • Maldives (+960)
  • Mali (+223)
  • Malta (+356)
  • Marshall Islands (+692)
  • Martinique (+596)
  • Mauritania (+222)
  • Mauritius (+230)
  • Mayotte (+262)
  • Mexico (+52)
  • Moldova (+373)
  • Monaco (+377)
  • Mongolia (+976)
  • Montenegro (+382)
  • Montserrat (+1)
  • Morocco (+212)
  • Mozambique (+258)
  • Myanmar (+95)
  • Namibia (+264)
  • Nauru (+674)
  • Nepal (+977)
  • Netherlands (+31)
  • New Caledonia (+687)
  • New Zealand (+64)
  • Nicaragua (+505)
  • Niger (+227)
  • Nigeria (+234)
  • Niue (+683)
  • Norfolk Island (+672)
  • North Korea (+850)
  • Northern Mariana Islands (+1)
  • Norway (+47)
  • Oman (+968)
  • Pakistan (+92)
  • Palau (+680)
  • Palestine (+970)
  • Panama (+507)
  • Papua New Guinea (+675)
  • Paraguay (+595)
  • Peru (+51)
  • Philippines (+63)
  • Poland (+48)
  • Portugal (+351)
  • Puerto Rico (+1)
  • Qatar (+974)
  • Republic of the Congo (+242)
  • Romania (+40)
  • Reunion (+262)
  • Russia (+7)
  • Rwanda (+250)
  • Saint Helena (+290)
  • Saint Kitts and Nevis (+1)
  • Saint Pierre and Miquelon (+508)
  • Saint Vincent and the Grenadines (+1)
  • Samoa (+685)
  • San Marino (+378)
  • Sao Tome and Principe (+239)
  • Saudi Arabia (+966)
  • Senegal (+221)
  • Serbia (+381)
  • Seychelles (+248)
  • Sierra Leone (+232)
  • Singapore (+65)
  • Sint Maarten (+1)
  • Slovakia (+421)
  • Slovenia (+386)
  • Solomon Islands (+677)
  • Somalia (+252)
  • South Africa (+27)
  • South Korea (+82)
  • South Sudan (+211)
  • Spain (+34)
  • Sri Lanka (+94)
  • St. Lucia (+1)
  • Sudan (+249)
  • Suriname (+597)
  • Swaziland (+268)
  • Sweden (+46)
  • Switzerland (+41)
  • Syria (+963)
  • Taiwan (+886)
  • Tajikistan (+992)
  • Tanzania (+255)
  • Thailand (+66)
  • The Bahamas (+1)
  • The Gambia (+220)
  • Timor-Leste (+670)
  • Togo (+228)
  • Tokelau (+690)
  • Tonga (+676)
  • Trinidad and Tobago (+1)
  • Tunisia (+216)
  • Turkey (+90)
  • Turkmenistan (+993)
  • Turks and Caicos Islands (+1)
  • Tuvalu (+688)
  • U.S. Virgin Islands (+1)
  • Uganda (+256)
  • Ukraine (+380)
  • United Arab Emirates (+971)
  • United Kingdom (+44)
  • United States (+1)
  • Uruguay (+598)
  • Uzbekistan (+998)
  • Vanuatu (+678)
  • Venezuela (+58)
  • Vietnam (+84)
  • Wallis and Futuna (+681)
  • Western Sahara (+212)
  • Yemen (+967)
  • Zambia (+260)
  • Zimbabwe (+263)
ورود به سیستم ×
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ورود با کد یکبارمصرف
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت
استفاده از محتوای ابری‌شهر همواره برای شما رایگان خواهد بود. لطفاً برای دسترسی و خدمت‌رسانی بهتر ما به شما، خودتان را معرفی بفرمایید. اطلاعات شما هرگز نزد دیگران فاش نخواهد شد و صرفاً برای ارتباط با خود شما استفاده می‌شود.

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت