ابری شهر
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
ورود / عضویت

مشاغل صنعت فاوا

  • دسته‌بندی:‌ دانش شبکه
  • تاریخ: ۲۳ تیر ۱۴۰۳
مشاغل حوزه فاوا با توجه به نوع فعالیت در سه بخش زیرساخت و سخت‌افزار، حوزه نرم‌افزار و حوزه محتوایی تعریف می‌شوند.
  • مشاغل حوزه زیرساخت و سخت‌افزار

زیرساخت در حکم فوندانسیون و اسکلت ساختمان فناوری اطلاعات و ارتباطات است. یعنی تمام اجزای بعدی، نرم‌افزار و محتوا، روی پیکر‌بندی که حوزه زیرساخت طراحی کرده سوار می‌شوند. از اینرو ضعف و قوت سخت‌افزار، دامنه کارایی یا عدم کارایی نرم‌افزار را تعیین می‌کند: برای مثال اگر زیرساخت تهیه شده برای سایت کافی نباشد، با مراجعه حجم زیادی از کاربران، سایت از دسترس خارج می‌شود.

به همین نسبت مشاغل حوزه زیرساخت و سخت‌افزار، فیزیکی‌ترین بخش صنعت فاوا هستند؛ جایی که افراد باید قطعات لازم برای فناوری‌های دیجیتال را طراحی و تولید کنند.

 

جدول 3: برخی حوزه‌های شغلی مرتبط با سخت‌افزار

 

 

شکل 5: لوازم جانبی کامپیوتر تولید شده توسط شرکت‌های ایرانی «فراسو» (سمت راست)، «تسکو» (سمت چپ) و «اتصال صنعت میانه» (پایین)

 

  • مشاغل حوزه نرم‌افزار

نرم‌افزار در حکم معماری و چیدمان خانه‌ای است که داخل پیکر‌بندی زیرساخت و سخت‌افزار واقع شده است. همانطور که معماری خانه متناسب با کاربری (مسکونی، اداری، تجاری و …) آن تغییر می‌کند، نرم‌افزارها هم چگونگی استفاده سخت‌افزار را مشخص می‌کنند. ضمن اینکه مشابه رشته هنری معماری، حیطه نرم‌افزار نیز عمدتاً انتزاعی و فکری بوده و خلاقیت و تفکر تحلیلی بالایی می‌طلبد.

 

جدول 4: برخی حوزه‌های شغلی مرتبط با نرم‌افزار

 

 

شکل 6: نرم‌افزارهای ضدویروس ایرانی «شید» (تصویر بالا) و «پادویش» (تصویر پایین)

 

  • مشاغل حوزه محتوا

همانطور که در ساختمان‌سازی، پس از احداث اسلکت و بنای ساختمان و بعد از آن اجرای معماری داخلی خانه، نوبت به استقرار ساکنان می‌رسد، در فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز پس از تهیه سخت‌افزار و پیاده‌سازی نرم‌افزار، بارگذاری محتوا صورت می‌گیرد.

حوزه محتوا غیرفنی‌ترین لایه مشاغل صنعت فاواست. در عوض این حوزه قرابت بالایی با علوم انسانی دارد. از اینرو آشنایی با ظرافت‌های روانشناختی مخاطب و تکنیک‌های رسانه‌ای اثرگذاری بر وی در این حوزه حائز اهمیت است.

 

 

جدول 5: برخی حوزه‌های شغلی مرتبط با محتوا

 

 

شکل 7: سامانه‌های ایرانی تحلیل برند و شبکه اجتماعی «لایف وب» (تصویر بالا) و «دیتاک» (تصویر پایین)

 

  • طریقه ورود به صنعت فاوا

ورود به مشاغل شاخه‌های مختلف صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات اغلب از سه طریق ممکن است:

    • تحصیل در دانشگاه و هنرستان

به بیشتر مشاغل ذکر شده، خصوصاً حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار، می‌توان از طریق تحصیل در رشته‌های مرتبط نظیر مهندسی کامپیوتر (گرایش نرم‌افزار، سخت‌افزار و فناوری اطلاعات)، علوم کامپیوتر، مهندسی برق (گرایش الکترونیک و مخابرات) و مهندسی صنایع (مدیریت فناوری اطلاعات) ورود پیدا کرد.

علاوه‌براین امکان تحصیل از پایه دهم متوسطه در رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در مقطع هنرستان‌های فنی‌حرفه‌ای و کاردانش وجود دارد.

 

جدول 6: رشته‌های مرتبط با مشاغل فناوری اطلاعات و ارتباطات در هنرستان‌های فنی‌حرفه‌ای و کاردانش در ایران

 

    • آموزشگاه‌های آزاد

مشاغل صنعت فاوا، خصوصاً آن دسته مشاغلی که فنی‌تر هستند، دارای استانداردهای بین‌المللی و دوره‌های تخصصی‌اند که توسط آموزشگاه‌های فنی‌حرفه‌ای ارائه می‌شود. گذراندن این دوره‌ها و اخذ مدرک‌های تخصصی آنها، می‌توان زمینه استخدام و کار در این صنعت را مهیاتر کند.

    • آموزش مجازی

به لطف گسترش اینترنت، تقریباً تمام مهارت‌های حوزه فاوا (اعم از سخت‌افزار، نرم‌افزار و محتوا) از طریق دوره‌های مجازی موجود در سکوهای آموزشی موجود است. همچنین گروه‌ها و تالارهای گفتگوی تخصصی متشکل از افراد خبره نیز برای پاسخ به سوالات و مشکلات احتمالی قابل استفاده است.

    • آزادکاری (فریلنسینگ)[7]

علاوه‌بر فرصت استخدام در شرکت‌ها و کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، امکان فعالیت افراد به صورت پروژه‌ای و دورکاری – موسوم به «فریلنسر» – نیز وجود دارد.

برای این منظور فرد دارای مهارت، در سکوهای کاریابی مخصوص فریلنس ثبت نام کرده و پس از تشریح مهارت‌ها و ارائه نمونه‌ کارهای خود، از کارفرمای مختلف پروژه دریافت می‌کند یا پیشنهاد مالی و زمانی خود را برای پروژه‌های ثبت شده در پلتفرم ارائه می‌کند.

در این بین سکوی مذکور پس از تکمیل پروژه به صورت دورکاری، میان کارفرما و فریلنسر واسطه‌گری کرده و با دریافت درصدی از مبلغ معامله، پروژه را میان آن دو تسویه می‌کند.

مزیت این موضوع قابلیت کار همه وقت و همه جا و در عین حال غیرتکراری و متنوع است. ضمن اینکه فعالیت در سکوهای فریلنسینگ خارجی – علی‌رغم وجود برخی محدودیت‌ها و دشواری‌ها – می‌تواند درآمد ارزی برای فریلنسر به ارمغان آورد.

 

شکل 8: نمایی از بخش نمونه‌کارهای فریلنسرها (سمت راست) و پروژه‌های کارفرمایان (سمت چپ) در یک سکو کاریابی ایرانی[8]

 

[1] User Experience

[2] User Interface

[3] Gamification

[4] Copywriting

[5] Search Engine Optimization

[6] Open Source Intelligence

[7] Freelancing

[8] https://ponisha.ir/

دسترسی سریع

  • درباره ابری‌شهر
  • ارتباط با ابری‌شهر
  • همکاران ابری‌شهر
  • محصولات ابری‌شهر
  • مجوزهای ابری‌شهر

رسانه‌های اجتماعی

Ebale Eeitaa Eaparat

راه‌های ارتباطی

  • تهران، خیابان شهرآرا، نبش خیابان شهید ملکوتی، پلاک ۷۰، کدپستی ۱۴۴۳۸۸۳۱۷۴
  • 02166930293 09030330123
  • info@abrishahr.ir
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات
موسسه تربیت رسانه ای باران
logo-samandehi

تمامی حقوق ابری‌شهر برای مؤسسه تربیت رسانه‌ای باران محفوظ است.

  • منو
  • دسته بندی ها
Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
سبد خرید
بستن
ورود به سیستم ×
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ورود با کد یکبارمصرف
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت