یکی از مسئلههای اساسی در گسترش علم، نحوهی آموزش مناسب آن به یادگیرندههاست. از طرفی، فقدان طرحدرسهای کارآمد برای معلّمان و مربّیان در تدریس، یکی از خلأهای مدیریت و برنامهریزی آموزشی در کشورمان میباشد. ابریشهر با بکارگیری تجربههای گذشته در حوزهی تربیت معلّم و مربّی، یک راه حلّ علمی و خلّاقانه به اسم «درسنامه» طرّاحی کرد.
درسنامههای پروژه، بستههای یادگیری اختصاصی سواد فضای مجازی اند که متناظر با هر یک از فصلهای دانشنامه تدوین شده. با لحاظ تفاوت سنی دانشآموزان، در هر فصل یک نسخه برای مقطع دبستان و یک نسخه برای مقطع دبیرستان (مجموعاً ۲۴ درسنامه) آماده شد. این ۲۴ درسنامه دارای ویژگیهای زیر هستند:
- قابلیّت انتخاب در اجرای هرمرحله از هردرسنامه متناسب با شرایط و سلیقهی معلم
- قابلیّت اجرای هرتعداد دلخواه از درسنامهها، به صورت مستقل
- ارائهی محتوای چندرسانهای شامل ویدیوهای آموزشی و پردهنگار به عنوان محنوای تکمیلی
- ارائهی کاربرگها به عنوان محنوای تکمیلی
- معرّفی راهبرد یادگیری و قالب اجرایی مربوطه در هرمرحله
- پشتیبانی محتوایی دانشنامهها از درسنامهها
- تنوّع پیشنهادهای تدریس در درسنامهها
- بخشبندی استاندارد و ثابت مرحلههای تدریس از شروع تا پایان
- ویدیوی راهنما برای توضیح به معلم در هر درسنامه
بخش درسنامه و اجزای بسته یادگیری، مجموعاً پنج مورد را شامل میشود:
- متن راهنمای درسنامهها برای معلم
- پردهنگارهای تدریس درسنامهها برای معلم
- کاربرگهای ویژه یادگیری مشارکتی، همیارانه و بازیوار در کلاس درس
- ویدیوی راهنمای تدریس معلم
- ویدیوهای مکمل آموزشی