ابری شهر
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
ورود / عضویت

پلتفرم

  • دسته‌بندی:‌ دانش زیست مجازی
  • تاریخ: ۲۳ تیر ۱۴۰۳
پلتفرم‌ها از طریق ایجاد تعامل ارزش آفرینی می‌کنند؛ تعامل میان تولیدکنندگان محصول، خدمت یا محتوا و مصرف کنندگان آن

B       تعریف واژه پلتفرم

در کلیساهای قدیمی محلی وجود داشته به نام پول‌پیتوم (Pulpitum)؛ جایی بلند که کشیش بر روی آن می‌ایستاده تا بهتر دیده شود و صدایش بهتر به گوش مخاطبان برسد. واژه «پِلَتفُرم»[1] یا به فارسی «سکو» هم احتمالاً از همین ریشه آمده است.

 

شکل 34: نمونه‌ای از سکوی موسوم به «پول‌پیتوم» در کلیسا

 

اصلی‌ترین کاربرد سکو در محیط‌های اجتماعی دنیای حقیقی، سازماندهی به جمع و گردهم آوردن اجزای پراکنده حول یک نقطه است. مثلاً:

  • در [پلتفرم] مدرسه، جمعی از دانش‌آموزان دور هم جمع شده و محتوای درسی را فرامی‌گیرند.
  • در [پلتفرم] مسجد، نمازگزاران از نقاط مختلف گرد هم می‌آیند و به سخنرانی گوش می‌دهند.
  • [پلتفرم] مجلس ختم که در آن جمع شرکت‌کنندگان به صاحبان عزا پیام تسلیت می‌دهند.
  • [پلتفرم] ورزشگاه که تماشاگران به‌صورت جمعی محتوای مسابقه را تماشا کرده و به‌صورت جمعی پیامی را در قالب شعار تولید می‌کنند.

B       مفهوم پلتفرم در فضای مجازی

در اوایل دهه 90 میلادی/70  شمسی، «وب» به مثابه یک کتابخانه عظیم از اطلاعات بر بستر شبکه اینترنت به وجود آمد. کتابخانه‌ای که سایت‌ها در حکم کتاب‌های آن بودند و با وارد کردن نشانی یک سایت به‌صورت www. در مرورگر، به محتوای آن دسترسی ایجاد می‌شد.

اما یک ایراد بزرگ وجود داشت: در آن زمان کتاب‌های کتابخانه بزرگِ وب، نامرتب و پراکنده بود و هیچ تمهیدی برای دسته‌بندی یا فهرست‌بندی آنها نشده بود. برای این منظور بود که «سکوها» (پلتفرم‌های) اینترنتی با هدف گرد هم آوردن این اجزای پراکنده شکل گرفتند.

 

شکل 35: نمای مفهومی از کاری که پلتفرم انجام می‌دهد (گرد هم آوردن اجزای پراکنده و ایجاد تعامل میان آنها)

 

در واقع تقریباً مشابه آنچه در سکوهای محیط حقیقی وجود دارد، در پلتفرم‌های حوزه فاوا نیز رخ می‌دهد. پلتفرم‌ها اجزای مختلف را گرد هم جمع می‌کنند تا بیشتر توسط مخاطبان و مشتریان دیده شوند و بهتر پیام (یا محتوا یا خدمت یا محصول) خود را به آنان برسانند. مثلاً:

  • [پلتفرم] موتور جستجوی گوگل، سایت‌های پراکنده در وب را متناسب با جستجوی کاربر گرد هم می‌آورد.
  • [پلتفرم] نرم‌افزار «آپ»، خدمات گوناگون مالی را کنار هم جمع کرده است.
  • [پلتفرم] فروشگاه نرم‌افزاری «کافه‌بازار»، برنامک‌های موبایلی در موضوعات مختلف را دسته‌بندی و ارائه می‌کند.

در واقع پلتفرم به‌واسطه همین ترفند ساده‌ی کنار هم قراردادن اجزای پراکنده، دو جذابیت برای خود ایجاد می‌کند که مخاطبان را جذب می‌کند: اول، کاهش هزینه و دوم، سهولت دسترسی به خدمات. برای مثال پلتفرم «دیجی‌کالا» با کنار هم آوردن محصولات و تولیدکنندگان مختلف، برای کاربران این مزیت را ایجاد کرده که دیگر لازم نباشد ساعت‌ها در میان فروشگاه‌ها و سایت‌های خرید پراکنده به دنبال محصولی باشند.

در سمت دیگر، با جمع‌شدن مخاطبان حول پلتفرم، ارائه‌کنندگان محتوا و محصول نیز بیش‌ازپیش برای دیده‌شدن تشویق به حضور در بستر پلتفرم می‌شوند. (وقتی شمار زیادی از کاربران علاقه‌مند به استفاده از پلتفرم گوگل برای جستجو شدند، حالا همه سایت‌ها بر سر قرارگرفتن در صفحه اول آن با هم رقابت کرده و هزینه می‌کنند)

به‌این‌ترتیب مخاطب و تولید‌کننده در تله پلتفرم گیر می‌کنند و «اقتصاد پلتفرم» رقم می‌خورد.

اما در تعریف پلتفرم سه نکته مهم وجود دارد:

  • پلتفرم یک «کسب‌وکار» است؛ یعنی بی‌چشم‌داشت تشکیل نشده و از کنار هم قراردادن اجزا، حتماً دارد سود (مادی یا غیرمادی) می‌کند.
  • پلتفرم‌ها از طریق ایجاد تعامل[2] ارزش‌آفرینی می‌کنند؛ تعامل میان تولیدکنندگان محصول، خدمت یا محتوا و مصرف‌کنندگان آن.
  • پلتفرم آغازگر تعامل میان تولیدکننده و مصرف‌کننده و همچنین قانون‌گذار چگونگی ادامه آن است؛ یعنی بخشی مهمی از نقش پلتفرم، ایجاد زیرساخت برای شکل‌گیری تعامل‌ها و نیز تعیین قواعد و بایدها و نبایدهای حاکم بر این تعامل‌هاست.

برای مثال بر اساس این سه نکته، پلتفرم موتور جستجوی گوگل یک کسب‌وکار است که علی‌رغم ظاهر رایگان خود، از گرد هم آوردن سایت‌ها و کاربران کنار هم و ایجاد تعامل میان آنها، قطعاً به طریقی (مثلاً داده‌کاوی) سود کسب می‌کند. قواعد تعامل میان سایت‌ها و کاربران (مثلاً اینکه چه محتوا و سایت‌هایی نمایش داده شوند/نشوند یا کاربران چه کشورهایی به خدمات دسترسی داشته/نداشته باشند) نیز توسط این شرکت تعیین می‌شود.

این موضوع که پلتفرم‌ها بی‌توجه به قوانین کشورها و ارزش‌های شخصی مخاطبان، قواعد خود را بر همه کاربران و شهروندان اعمال می‌کنند‌، درباره تمام پلتفرم‌های فضای مجازی (فیسبوک، توییتر، ویراستی، یوتیوب، آپارات، تلگرام، بله و …) صادق است و تحت عنوان «حکمرانی پلتفرم» شناخته می‌شود. با درک این مفهوم، تصور پلتفرم آزاد و بی‌طرف، به نظر غیرواقعی و شعاری می‌نماید.

 

 

[1] Platform

[2] Interaction

دسترسی سریع

  • درباره ابری‌شهر
  • ارتباط با ابری‌شهر
  • همکاران ابری‌شهر
  • محصولات ابری‌شهر
  • مجوزهای ابری‌شهر

رسانه‌های اجتماعی

Ebale Eeitaa Eaparat

راه‌های ارتباطی

  • تهران، خیابان شهرآرا، نبش خیابان شهید ملکوتی، پلاک ۷۰، کدپستی ۱۴۴۳۸۸۳۱۷۴
  • 02166930293 09030330123
  • info@abrishahr.ir
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات
موسسه تربیت رسانه ای باران
logo-samandehi

تمامی حقوق ابری‌شهر برای مؤسسه تربیت رسانه‌ای باران محفوظ است.

  • منو
  • دسته بندی ها
Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
سبد خرید
بستن
ورود به سیستم ×
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ورود با کد یکبارمصرف
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت