ابری شهر
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
ورود / عضویت

درسنامه

خانۀ حرف گو‌‌ش‌کُن

اینترنت اشیاء چیست و چه کاربردهایی دارد؟

«اینترنت اشیا» (IoT) به عنوان یکی از محوری‌های اصلی تحولات فناورانه آینده در حال توسعه است و هر ساله محصولات جدیدی نظیر ساعت، تلویزیون، یخچال و جاروبرقی هوشمند به سبد آن اضافه می‌شوند. هدف این درسنامه آشنایی با «خانه هوشمند» به عنوان یک مصداق ملموس از فناوری اینترنت اشیاء است به نحوی که دانش‌آموزان فرصت‌ها و تهدیدهای احتمالی توسعه این فناوری در سال‌های آینده را بشناسند و انتخاب آگاهانه و کاربری مسئولانه‌ای نسبت به آن در پیش بگیرند.

شایستگی‌های هدف:

  • بداند «خانه هوشمند» (به عنوان مصداقی از کاربرد فناوری «اینترنت اشیاء») چیست و چطور کار می‌کند.
  • مزایا و معایب فناوری «خانه هوشمند» را بشناسد و بداند که هر فناوری دارای فرصت‌ها و تهدیدهایی است.
  • آینده فناوری را بشناسد و نسبت به مسیر تحصیلی و جایگاه شغلی خود در آن جهت‌گیری پیدا کند.

کلیدواژه‌ها:

اینترنت اشیاء – آینده تکنولوژی – خانه هوشمند

برای مشاهده کامل «گام‌های مسیر یادگیری» و بارگیری «محتوای بستهٔ یادگیری» باید عضو ابری‌شهر شوید.

گام‌های مسیر یادگیری

زمان: ۴۰ تا ۵۰ دقیقه

شروع خوب :: جلب توجه دانش‌آموزان نسبت به تغییرات فناورانه آینده
درس‌گام 1 :: آشنایی با فناوری «اینترنت اشیاء» و  یک مصداق آن یعنی «خانه‌های هوشمند»
درس‌گام 2 :: آشنایی با نتایج توسعه فناوری اینترنت اشیاء و ایجاد حساسیت نسبت به تبعات انسانی آن
پایان خوب :: جمع‌بندی مباحث تدریس شده درباره اینترنت اشیاء
ارزشیابی
سخنی با معلم

گام‌های مسیر یادگیری

زمان: ۴۰ تا ۵۰ دقیقه

|
شروع خوب :: جلب توجه دانش‌آموزان نسبت به تغییرات فناورانه آینده

پیشنهاد 1
پرسشگری معلم
۵ دقیقه

از دانش‌آموزان بخواهید آیندۀ یکی از لوازم و اسباب منزل (مثلاً سامانه‌های گرمایشی) را در پنجاه سال دیگر پیش‌بینی و توصیف کنند.
سپس از آنها بخواهید خوبی‌ها و بدی‌های این شیء پیشرفته در آینده را بیان کنند. (هدف این است که توجه پیدا کنند هر پیشرفت فناورانه به صورت توأمان حتماً هم دارای فرصت است و هم تهدید)

پیشنهاد 2
پرسشگری معلم
۵ دقیقه

#پرده‌نگار را نمایش دهید و از دانش‌آموزان بخواهید تخیل کنند و توضیح دهند که: «اگر همین کلاس در سال ۱۴۵۰ برگزار شود، محیط آن چه تغییرات و تفاوت‌هایی ممکن است داشته باشد؟» (مثلاً تغییر لوازم و وسایل آموزشی یا چیدمان کلاس و مدرسه)
سپس از آنها بخواهید خوبی‌ها و بدی‌های این نوع آموزش را بیان کنند. حتماً در کنار خوبی‌ها، برخی از چالش‌ها مثل نظارت دائمی یا وابستگی شدید به فناوری و … را هم ذکر کنید.

درس‌گام 1 :: آشنایی با فناوری «اینترنت اشیاء» و  یک مصداق آن یعنی «خانه‌های هوشمند»

پیشنهاد 1
پرسشگری معلم
۱۵ دقیقه

فناوری اینترنت اشیاء را به زبان ساده برای دانش٬‌آموزان توضیح دهید:
«در ابتدا شبکه اینترنت فقط شامل اتصال بین رایانه‌ها و گوشی‌های هوشمند بود. اما کم‌کم اشیائی مثل یخچال، لباسشویی، خودرو، کولر و … هم به این شبکه متصل می‌شوند و از طریق شبکه قابل مدیریت و برنامه‌ریزی می‌شوند.»

با دانش‌آموزان درباره کاربردهای اینترنت اشیاء و مصداق‌های آن مثل ساعت هوشمند، تلویزیون هوشمند، جاروبرقی هوشمند گفتگو  کنید و ایده‌های دیگری از «خانه هوشمند» را به بحث بگذارید.
سپس از بچه‌ها بپرسید «در صورتی که اشیاء خانه‌شان به اینترنت وصل شود، از بیرون از خانه چه دستوری به آن‌ها می‌دهند؟»

پیشنهاد ۲
بیان مستقیم
۱۰ دقیقه

به کمک #پرده‌نگار «اینترنت اشیاء» را تعریف کنید و درباره مزایای «خانه‌های هوشمند» صحبت کنید.

درس‌گام 2 :: آشنایی با نتایج توسعه فناوری اینترنت اشیاء و ایجاد حساسیت نسبت به تبعات انسانی آن

پیشنهاد 1
پرسشگری معلم
۱۵ دقیقه

سؤالاتی مشابه پرسش‌های زیر را درباره اثرات مثبت و منفی اینترنت اشیاء با دانش‌آموزان به گفتگو بگذارید:
1) اینترنت اشیاء چه اثری بر آسایش افراد دارد؟
2) اینترنت اشیاء هزینه‌های اقتصادی خانواده‌ها را کاهش می‌دهد یا افزایش؟
3) اینترنت اشیاء چه اثری بر روابط خانوادگی دارد؟
4) آیا ممکن است اینترنت اشیاء افراد را تنبل کند؟ برای مقابله با آن چه کارهایی می‌توان انجام داد؟
5) در صورت قطع برق یا قطع اتصال به اینترنت، چه چالش‌هایی  ممکن است برای خانه‌های هوشمند رخ دهد؟
6) در صورت نفوذ به سامانه اینترنتی خانه‌ها یا لوازم  هوشمند توسط هکرها، چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد؟
7) گسترش اینترنت اشیاء در سطح ملی و بین‌المللی ممکن است چه اثری بر کشورهای مختلف داشته باشد؟ (مثلاً سود توسعه این فناوری به نفع کدام کشورهاست و ضرر آن برای کدام؟)

پیشنهاد 2
بیان مستقیم
۱۰ دقیقه

#پرده‌نگار را نمایش داده و درباره نتایج مثبت و منفی توسعه اینترنت اشیاء با دانش‌آموزان گفتگو کنید.

پایان خوب :: جمع‌بندی مباحث تدریس شده درباره اینترنت اشیاء

پیشنهاد 1
پرسشگری معلم
۱۰ دقیقه

از دانش‌آموزان بخواهید با توجه به درس امروز، نکات مثبت و منفی درباره اینترنت اشیاء را بیان کنند و بگویند چگونه می‌توانیم بهترین استفاده را از این بستر داشته باشیم. (اصراری به یک پاسخ نداشته باشید و سعی کنید همه دانش‌آموزان نظر بدهند.)

پیشنهاد ۲
پرسشگری معلم
۱۰ دقیقه

#کاربرگ1 را به دانش‌آموزان بدهید و از آن ها بخواهید به سوالات آن پاسخ بدهند. با این کاربرگ انتظار داریم ذهن دانش‌آموزان نسبت به تغییرات محتمل در آینده فناوری آماده شود.

ارزشیابی

پیشنهاد 1
تحقیق و کاوشگری
۱۵ دقیقه

دانش‌آموزان درباره یکی از مسائل زیر تحقیق کنند و نتایج آن را جلسه بعد در کلاس ارائه دهند:

  • شیرآلات هوشمند
  • سامانه روشنایی هوشمند
  • سامانه گرمایشی هوشمند
  • خودرو هوشمند
  • اجاق گاز هوشمـند
  • ماشین لباسشویی هوشمند

پیشنهاد ۲
تحقیق و کاوشگری
۱۵ دقیقه

#کاربرگ2 را توزیع کرده و از دانش‌آموزان بخواهید درباره اثرات پیشرفت فناوری بر همین خانه‌های فعلی‌شان تحقیق و گزارشی تهیه کنند. برای این منظور از والدین و پدربزرگ مادربزرگ خود بپرسند که خانه‌های امروزی با خانه‌های قدیم از نظر امکانات چه تفاوت‌هایی دارند؟ این تفاوت‌ها چه خوبی‌ها و بدی‌هایی داشته است؟

سخنی با معلم
  • پیشنهاد می‌شود برای بهبود کیفیت مرحله ارزشیابی هر دو پیشنهاد آن انجام شود.
  • با توجه به اینکه دانش‌آموزان در حوزه سرگرمی مواجهه ویژه‌ای با فناوری واقعیت مجازی (عینک‌های VR) دارند، یکی از موضوعاتی که در حاشیه معرفی اینترنت اشیاء می‌توانید به آن بپردازید، تلفیق اشیاء هوشمند با فناوری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) و بررسی آثار مثبت و منفی این فناوری است.

پایهٔ تحصیلی

۴، ۵ و ۶

زمان اجرا

۵۰ دقیقه

فصل

  • فناوری‌های مجازی

بخش

  • دانش شبکه

زمینهٔ تلفیق

  • کاروفناوری پایه ششم (اجرای آزمایشی): درس ۲ «رایانه‌ها همه جا هستند»
  • مطالعات اجتماعی پایه ششم: درس ۱۹ «مرز چیست؟»
  • علوم تجربی پایه ششم: درس ۱۴ «از گذشته تا آینده»

محتوای بستهٔ یادگیری

  • پرده‌نگار (NT456-e1-P)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه pptx
  • کاربرگ ۱ (NT456-e1-K1)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه docx
  • کاربرگ ۱ نسخه معلم (NT456-e1-K1M)
    • مشاهده نسخه pdf
  • کاربرگ ۲ (NT456-e1-K2)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه docx
  • کاربرگ ۲ نسخه معلم (NT456-e1-K2M)
    • مشاهده نسخه pdf

برای مشاهده و دریافت فایل‌ها
لطفاً وارد حساب کاربری خود شوید.

طراح درسنامه

  • طراحان آموزشی ابری‌شهر

آخرین به‌روزرسانی:

یکشنبه 13 آبان 1403

لینک کوتاه:

https://abrishahr.ir/2868

دسترسی سریع

  • درباره ابری‌شهر
  • ارتباط با ابری‌شهر
  • همکاران ابری‌شهر
  • محصولات ابری‌شهر
  • مجوزهای ابری‌شهر

رسانه‌های اجتماعی

Ebale Eeitaa Eaparat

راه‌های ارتباطی

  • تهران، خیابان شهرآرا، نبش خیابان شهید ملکوتی، پلاک ۷۰، کدپستی ۱۴۴۳۸۸۳۱۷۴
  • 02166930293 09030330123
  • info@abrishahr.ir
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات
موسسه تربیت رسانه ای باران
logo-samandehi

تمامی حقوق ابری‌شهر برای مؤسسه تربیت رسانه‌ای باران محفوظ است.

  • منو
  • دسته بندی ها
Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
سبد خرید
بستن
ورود به سیستم ×
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ورود با کد یکبارمصرف
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت