ابری شهر
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
ورود / عضویت

درسنامه

ادب آداب دارد

چگونه در ارتباطات مجازی، هم مؤدب و هم صمیمی باشیم؟

برقراری ارتباط فردی و گروهی در فضای مجازی از پرکاربردترین و مفیدترین استفاده‌های اینترنت است. با این حال بی‌جسمی حاکم بر حضور مجازی و سرعت بالا و دسترسی دائمی به ارتباطات مجازی، چالش‌هایی را برای همگان ایجاد می‌کند. در این درسنامه دانش‌آموزان ضمن آشنایی با آداب ارتباط و گفتگو در محیط‌های مجازی، اصول برقراری ارتباط صحیح و سالم از طریق اینترنت را تمرین می‌کنند.

شایستگی‌های هدف:

  • با پایه‌ای‌ترین اصول اخلاقی در ارتباط مجازی آشنا شود.
  • توانایی حضور اصولی و سالم در محافل ارتباطی مجازی را پیدا کند.
  • توانایی فهم و حل مشکلات ارتباطی در فضای مجازی را پیدا کند.
  • به اهمیت استفاده از زبان صحیح و سالم در ارتباط مجازی پی ببرند.
  • توانایی ارسال پیام گویا و صحیح با استفاده از مکمل صورتک‌ها را پیدا کنند.

کلیدواژه‌ها:

فن آداب – گروه‌های مجازی – اخلاق ارتباطی – زبان فارسی – صورتک (ایموجی)

برای مشاهده کامل «گام‌های مسیر یادگیری» و بارگیری «محتوای بستهٔ یادگیری» باید عضو ابری‌شهر شوید.

گام‌های مسیر یادگیری

زمان: ۵۰ دقیقه

شروع خوب :: جلب توجه به آداب ارتباط، هم‌نشینی و گفتگو
درس‌گام 1 :: آشنایی با آداب ارتباطی و توصیه‌های اخلاقی در ارتباطات مجازی
درس‌گام 2 :: آشنایی با قواعد نگارشی و ویرایشی پیام در ارتباطات مجازی
پایان خوب :: توجه دادن به نقش صورتک‌ها در پر کردن خلاء بی‌جسمی ارتباطات مجازی
ارزشیابی
سخنی با معلم

گام‌های مسیر یادگیری

زمان: ۵۰ دقیقه

|
شروع خوب :: جلب توجه به آداب ارتباط، هم‌نشینی و گفتگو

پیشنهاد ۱
شکل دهی مفهوم
۱۵ دقیقه

بدون هیچ توضیحی #ویدیو۱ فیلم کوتاه «آلبالو خشکه» را در کلاس نمایش دهید. سپس با دانش‌آموزان حول محور سؤالات زیر گفتگو کنید و نتایج گفتگوها را به تدریج در قالب کلیدواژه روی تخته بنویسید:

  • در این داستان چه چیزی باعث ایجاد سوءتفاهم بین دو برادر شده بود؟
  • چه راهکارهای عملیاتی می‌توانست جلوی بروز این سوءتفاهم را بگیرد؟
  • آیا تا به حال برای شما چنین سوءتفاهمی پیش آمده است؟
  • چرا اسم این فیلم «آلبالو خشکه» است؟

در انتهای گفتگو تلاش کنید با کمک بچه‌ها نوشته‌های روی تخته را دسته‌بندی کنید.

پیشنهاد 2
شکل‌دهی مفهوم
۱۵ دقیقه

#کاربرگ۱ (خودشناسی مهارت‌های ارتباطی) را به تعداد دانش‌آموزان چاپ کنید و از آنها بخواهید که حداکثر در ۵ دقیقه آن را به شکل انفرادی و در سکوت تکمیل کنند.
سپس بخواهید هر کدام از بچه‌ها نمره خود را اعلام کند. این نمرات را پای تخته روی یک نمودار خطی از صفر تا ۲۳ مشخص کنید و پراکندگی نمرات و فراوانی آن را معلوم کنید.
در ادامه به تحلیل معنای نمرات و میانگین کلاسی آن بپردازید و درباره مهارت‌هایی که هر کسی باید کسب کند تا نمرات بالاتری در این کاربرگ بگیرد گفتگو کنید.

درس‌گام 1 :: آشنایی با آداب ارتباطی و توصیه‌های اخلاقی در ارتباطات مجازی

پیشنهاد 1
بیان مستقیم
۲۰ دقیقه

#پرده‌نگار را نمایش دهید و اصول ارتباط میان فردی و ارتباطات گروهی که در فضای مجازی باید مورد توجه قرار بگیرد مرور کنید.
در این بخش باید با تکیه بر تجربیات شخصی معلم و به خدمت گرفتن خاطرات خود دانش‌آموزان از انواع چالش‌ها و مشکلات پیش آمده در ارتباطات مجازی، توصیه‌های اخلاقی را در بستری عاقلانه ارائه کرد و پیروی از دستورات اخلاقی را مفید و راهگشا جلوه داد.

پیشنهاد 2
فعالیت مشارکتی
۲۰ دقیقه

گروه‌های کلاسی ۳ نفره تشکیل دهید و به هر گروه صفحه اول #کاربرگ۲ را بدهید تا حداکثر در ۵ دقیقه آن را تکمیل کنند. در این فعالیت هر یک از اعضای گروه باید یکی از ۳ نقش «فرد نویسنده»، «فرد واکنش نشان دهنده» و «افراد تماشاچی» را بر عهده بگیرند و درباره مثال مطرح شده در آن صفحه به شکل مکتوب ایفای نقش کنند.
بعد از اتمام زمان، صفحه دوم و سوم #کاربرگ۳ را به تدریج در اختیار گروه‌ها بگذارید؛ با این تفاوت که نقش افراد داخل هر گروه به طور چرخشی تغییر می‌کند و در انتهای فعالیت هر یک از دانش‌آموزان فرصت تمرین هر سه نقش را داشته است.
در انتهای فعالیت، کاربرگ‌های پاکنویس شده گروه‌ها را جمع‌آوری و به شکل گروهی ارزشیابی کنید.

سپس به شکل کلاسی و عمومی ضمن مرور هر یک از صفحات کاربرگ، نکته‌های نوشته شده توسط گروه‌ها را  مورد گفتگو قرار دهید.

درس‌گام 2 :: آشنایی با قواعد نگارشی و ویرایشی پیام در ارتباطات مجازی

پیشنهاد 1
بیان مستقیم
۲۰ دقیقه

ضمن نمایش #پرده‌نگار جدول پر تکرارترین اشتباه‌ها و لغزش‌های زبانی و بیانی در ارتباطات مجازی را مرور کنید و مهم‌ترین قواعد لازم‌الاجرای نگارشی را تذکر دهید.

پیشنهاد 2
فعالیت مشارکتی
۲۰ دقیقه

گروه‌های ۳ نفره کلاسی تشکیل بدهید و صفحه اول #کاربرگ۳ را که به تعداد گروه‌ها چاپ کرده‌اید در اختیارشان بگذارید. اعضای گروه در دور اول فعالیت هر کدام یکی از سه نقش «ویراستار املایی»، «ویراستار نگارشی» و «ویراستار زبانی» را بر عهده می‌گیرند و روی اولین متن اعمال نظر می‌کنند.
سپس صفحه دوم و سوم #کاربرگ۳ را به تدریج در اختیار گروه‌ها بگذارید؛ با این تفاوت که نقش افراد داخل هر گروه به طور چرخشی تغییر می‌کند و در انتهای فعالیت هر یک از دانش‌آموزان فرصت تمرین هر سه نقش را داشته است.
در انتهای فعالیت، کاربرگ‌های پاکنویس شده گروه‌ها را جمع‌آوری و به شکل گروهی ارزشیابی کنید و حتماً زمانی را به شکل کلاسی و عمومی برای مرور هر سه صفحه اختصاص دهید.

پایان خوب :: توجه دادن به نقش صورتک‌ها در پر کردن خلاء بی‌جسمی ارتباطات مجازی

پیشنهاد 1
بیان مستقیم
۱۵ دقیقه

#پرده‌نگار را پخش کنید و جدول پر استفاده‌ترین صورتک‌های مجازی و کاربردهای صحیح و غلط آن‌ها را مرور کنید.
سپس معماهای مطرح در #پرده‌نگار را یک به یک در کلاس مطرح و در گفتگو با دانش‌آموزان رمز‌گشایی کنید.

پیشنهاد 2
فعالیت مشارکتی
۱۵ دقیقه

دانش‌آموزان را به گروه‌های ۲ یا ۳ نفره تقسیم کنید. صورتک‌های #کاربرگ۴ را به شکل رنگی چاپ کنید و از اعضای هر گروه بخواهید آن‌ها را با دقت برش بزنند.
در گام اول هر یک از موضوعات زیر و سایر موضوعات ابتکاری را در کلاس مطرح کنید و از گروه‌ها بخواهید صرفاً با استفاده از صورتک‌ها، این موضوعات را بیان کنند:

  • کارنامه پایان سال تحویل پدر و مادر شده و آنان از شما عصبانی هستند!
  • سال تحصیلی به پایان آمده و قرار است از معلم کلاس تقدیر شود.
  • به علت سرمای هوا مدرسه‌ها فردا تعطیل است.
  • آخر هفته مسابقه مهم فوتبال برگزار می‌شود.

در گام دوم از هر گروه بخواهید یک جمله یا موضوع دلخواه خود را با کمک صورتک‌ها بیان کند و از بقیه گروه‌ها بخواهید آن موضوع را رمزگشایی کنند.

ارزشیابی

پیشنهاد 1
تحقیق و کاوشگری
۱۲۰ دقیقه

در پایان کلاس به عنوان تکلیف این جلسه از دانش‌آموزان بخواهید فیلم سینمایی «ورود» (Arrival) را ببینند و #کاربرگ فیلم‌پژوهی آن را تکمیل کنند.

پیشنهاد 2
تحقیق و کاوشگری
۴۵ دقیقه

از دانش‌آموزان بخواهید به عنوان مدیر گروه هم‌کلاسی‌ها در پیام‌رسان «ایتا» یا «بله» برای گروه خود حداقل 8 قانون بنویسند.

سخنی با معلم
  • توصیه‌های اخلاقی این درس باید در نهایت ملایمت و پوششی از مزاح و خنده به نوجوانان ارائه شود. برخورد از بالا به پایین با دانش‌آموزان در این موضوع نتیجه مطلوب نخواهد داشت.
  • ارجاع دادن به خاطرات شخصی و مثال زدن از وقایع پیش آمده برای خود معلم در موضوعات این درس باعث باورپذیرشدن موضوع برای دانش‌آموزان خواهد شد.
  • هر چند که معلم در این درس ناگزیر از بیان قوانین و اصول اخلاقی است؛ اما بهترین روش انتقال این مفاهیم، آراسته بودن شخص معلم به همین توصیه‌هاست. لذا ضروری است در همه ارتباطات مجازی و مخصوصاً ارتباط با گروه‌های دانش‌آموزان یا همکاران، تمامی این موارد را به دقت رعایت فرمایید.

پایهٔ تحصیلی

۷، ۸، ۹ و ۱۰

زمان اجرا

۵۰ دقیقه

فصل

  • اخلاق ارتباط مجازی

بخش

  • دانش ارتباطی

زمینهٔ تلفیق

  • تفکر و سبک زندگی پایه هفتم: بخش چهارم «مهارت‌های ارتباطی»
  • فارسی همه پایه‌ها: توجه به املا و انشای کلمات و استفاده از علایم نگارشی

محتوای بستهٔ یادگیری

  • پرده‌نگار (CE789-e1-P1)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه pptx
  • کاربرگ ‍۱ (CE789-e1-K1)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه docx
  • کاربرگ ۱ نسخه معلم (CE789-e1-K1M)
    • مشاهده نسخه pdf
  • کاربرگ ‍۲ (CE789-e1-K2)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه docx
  • کاربرگ ۲ نسخه معلم (CE789-e1-K2M)
    • مشاهده نسخه pdf
  • کاربرگ ‍۳ (CE789-e1-K3)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه docx
  • کاربرگ ۳ نسخه معلم (CE789-e1-K3M)
    • مشاهده نسخه pdf
  • کاربرگ ‍۴ (CE789-e1-K4)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه docx
  • کاربرگ فیلم‌پژوهی ۲ (CE789-e1-V2K)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه docx
  • کاربرگ فیلم‌پژوهی ۲ نسخه معلم (CE789-e1-V2KM)
    • مشاهده نسخه pdf
  • ویدیو ۱(CE789-e1-V1)
    • مشاهده ویدیو

برای مشاهده و دریافت فایل‌ها
لطفاً وارد حساب کاربری خود شوید.

طراح درسنامه

  • طراحان آموزشی ابری‌شهر

آخرین به‌روزرسانی:

دوشنبه 14 آبان 1403

لینک کوتاه:

https://abrishahr.ir/2878

دسترسی سریع

  • درباره ابری‌شهر
  • ارتباط با ابری‌شهر
  • همکاران ابری‌شهر
  • محصولات ابری‌شهر
  • مجوزهای ابری‌شهر

رسانه‌های اجتماعی

Ebale Eeitaa Eaparat

راه‌های ارتباطی

  • تهران، خیابان شهرآرا، نبش خیابان شهید ملکوتی، پلاک ۷۰، کدپستی ۱۴۴۳۸۸۳۱۷۴
  • 02166930293 09030330123
  • info@abrishahr.ir
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات
موسسه تربیت رسانه ای باران
logo-samandehi

تمامی حقوق ابری‌شهر برای مؤسسه تربیت رسانه‌ای باران محفوظ است.

  • منو
  • دسته بندی ها
Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
سبد خرید
بستن
ورود به سیستم ×
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ورود با کد یکبارمصرف
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت