ابری شهر
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
ورود / عضویت

درسنامه

هوشْ پلاستیکی

هوش مصنوعی چگونه کار می‌کند و چطور از آن استفاده کنیم؟

با گسترش روزافزون کاربردهای هوش مصنوعی، ضرورت آشنایی و استفاده‌ی صحیح از آن بیشتر جلوه می‌کند. در این درسنامه تصویری جامع و دقیق درباره‌ی هوش مصنوعی به دانش‌آموزان می‌دهیم و نگاه‌های فانتزی نظیر تصور آدم‌آهنی و روبات نسبت به هوش مصنوعی را از ذهن بچه‌ها دور می‌کنیم. همچنین تأکید داریم دانش‌آموزان هوش مصنوعی را منحصر در هوش مصنوعی مولّد نبینند و آشنایی خوبی با انواع دیگر هوش مصنوعی و کاربردهای متکثّر آن در دنیای آینده پیدا کنند.

شایستگی‌های هدف:

  • ماهیت هوش مصنوعی را درک کند.
  • با طرز کار هوش مصنوعی آشنا شود.
  • اشتباهات هوش مصنوعی را بشناسد.

کلیدواژه‌ها:

هوش مصنوعی – یادگیری ماشین

برای مشاهده کامل «گام‌های مسیر یادگیری» و بارگیری «محتوای بستهٔ یادگیری» باید عضو ابری‌شهر شوید.

گام‌های مسیر یادگیری

زمان: ۵۰ تا ۶۵ دقیقه

شروع خوب :: آشنایی با ماهیت هوش مصنوعی
درس‌گام 1 :: آشنایی با طرز کار هوش مصنوعی
درس‌گام 2 :: آشنایی با کاربردهای مختلف هوش‌ مصنوعی در صنعت و زندگی
پایان خوب :: آشنایی با اشتباهات هوش مصنوعی و آگاهی از تهدیدهای آن
ارزشیابی
سخنی با معلم

گام‌های مسیر یادگیری

زمان: ۵۰ تا ۶۵ دقیقه

|
شروع خوب :: آشنایی با ماهیت هوش مصنوعی

پیشنهاد ۱
نمایش خلاق
۱۰ دقیقه

با حالت کلافه و ناراحت وارد کلاس شوید. بعد از مدتی سکوت به دانش‌آموزان بگویید : «امروز خبری عجیب شنیدم… مثل اینکه امکان داره من کارم رو از دست بدم و از سال‌های آینده هوش مصنوعی جایگزین خیلی از کارها بشه».
اینطور باب گفتگو درباره هوش مصنوعی را باز کنید: «بچه ها راستی می‌دونید هوش مصنوعی چیه؟»، «یعنی یک آدم آهنی قراره بیاد سر کلاستون؟» و …

پیشنهاد 2
مباحثه دانش‌آموزی
۱۰ دقیقه

کلمه هوش مصنوعی را برای دانش‌آموزان به صورت پانتومیم (از طریق در آوردن ادای آدم آهنی) اجرا کنید و از آنان بخواهید حدس بزنند.
بعد از حدس کلمه، مجدداً حرکاتی را که باعث شد دانش‌آموزان متوجه آن شوند مرور کنید و به آدم آهنی برسید. سپس از دانش‌آموزان بپرسید «آیا واقعا هوش مصنوعی آدم آهنی است؟» و «اگر آدم آهنی نیست پس چه شکلی است؟» اجازه مباحثه دهید و پاسخ کامل را به ادامه جلسه موکول کنید.

درس‌گام 1 :: آشنایی با طرز کار هوش مصنوعی

پیشنهاد 1
شکل‌دهی مفهوم
۱۵ دقیقه

از دانش‌آموزان بخواهید در یک صفحه‌ی دفترشان تصویری از شمال ایران و در صفحه‌ی دیگری، تصویری از کویرهای ایران بکشند.
سپس در هر کدام خانه‌ها و حیواناتی مربوط به آن فضا را نقاشی کنند.
پس از پایان نقاشی‌ها از دانش‌آموزان بپرسید «پیش از کشیدن نقاشی، در ذهن شما چه گذشت؟» (پاسخ: بر اساس شناخت‌های قبلی از گفته‌ها، شنیده‌ها و آگاهی‌هایی که درباره داشتند مانند اینکه هوای شمال سرد و هوای کویر گرم است و هرکدام از این دو، حیواناتی مخصوص به خود دارند – تصاویر را مجسم کرده و بعد کشیدند.)

برای دانش‌آموزان عنوان کنید که طرز کار هوش مصنوعی هم دقیقا مشابه فعالیت شماست:

  1. اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند.
  2. به درخواست‌ها پاسخ می‌دهد.

در واقع هوش مصنوعی نیز از اینترنت، کتاب‌ها، مقالات و … اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند و بر اساس آنها، با الگوریتم‌هایش پاسخ می‌دهد و تصمیم می‌گیرد.
براین‌اساس، هوش مصنوعی نرم‌افزاری است که با جمع‌آوری اطلاعات و پایش و گزینش آن، درخواست را تشخیص و پاسخ می‌دهد.

پیشنهاد 2
شکل‌دهی مفهوم
۱۵ دقیقه

#کاربرگ1 را میان دانش‌آموزان توزیع کنید و با اجرای مرحله به مرحله آن فرایند کار هوش مصنوعی را توضیح دهید.

پیشنهاد 3
شکل‌دهی مفهوم
۲۰ دقیقه

#پرده‌نگار را پخش کنید و به کمک آن چیستی و نحوه کار هوش مصنوعی را توضیح دهید.

درس‌گام 2 :: آشنایی با کاربردهای مختلف هوش‌ مصنوعی در صنعت و زندگی

پیشنهاد 1
شکل‌دهی مفهوم
۱۵ دقیقه

از دانش‌آموزان بپرسید با توجه به تعریف هوش مصنوعی، چه مثال‌های دیگری از هوش مصنوعی می‌شناسند؟ چنددقیقه اجازه بدهید همه‌ی بچه‌ها فکر کنند و پاسخ بدهند. سپس مثال‌های هوش مصنوعی زیر را برای دانش‌آموزان نام ببرید و توضیح دهید:

ماشین های خودران – سیستم گرمایشی با توجه به شرایط آب و هوایی – تشخیص چهره گوشی – ابزار انتخاب رنگ فتوشاپ – ابزارهای متعدد تغییر پس‌زمینه – ابزار تبدیل صوت به متن – تغییر زمان های چراغ راهنمایی با توجه به ترافیک پشت چراغ و …
به طور کلی هر نرم افزار یا برنامه که با توجه به اطلاعات جمع‌آوری و تحلیل آن، کاری را انجام می‌دهد.

پیشنهاد 2
بیان مستقیم
۱۰ دقیقه

#پرده‌نگار را پخش کنید و درباره استفاده‌هایی که می‌توان از هوش مصنوعی داشت با دانش‌آموزان گفتگو کنید.

پایان خوب :: آشنایی با اشتباهات هوش مصنوعی و آگاهی از تهدیدهای آن

پیشنهاد 1
پرسشگری معلم
۵ دقیقه

از دانش‌آموزان بپرسید «با توجه به ویژگی‌هایی که گفته‌شد، هوش مصنوعی چطور ممکن است اشتباه کند و چرا؟» و مثال‌هایی از سوگیری و تولید اطلاعات غلط توسط هوش مصنوعی مولد بیان کنید. مانند:

  • اگر هوش مصنوعی برای تشخیص چهره فقط با نمونه چهره‌های افراد سفید پوست آموزش دیده باشد، چه می‌شود؟ (پاسخ: در تشخیص چهره‌های رنگین پوست موفق عمل نمی‌کند.)
  • اگر به هوش مصنوعی فقط اطلاعاتی درباره مشکلات یک کشور داده باشیم، پیش‌بینی آن از آینده این کشور چه خواهد بود؟
  • اگر در میان اطلاعات هوش مصنوعی، اخبار جعلی وجود داشته باشد، چه می‌شود؟

پیشنهاد 2
بیان مستقیم
۱۰ دقیقه

#پرده‌نگار را نمایش دهید و به کمک آن با دانش‌آموزان درباره تهدیدها و خطاهای هوش مصنوعی گفتگو کنید.

ارزشیابی

پیشنهاد 1
تحقیق و کاوشگری
۱۵ دقیقه

#کاربرگ۲ درباره نحوه کار هوش مصنوعی توزیع کنید و از بچه‌ها بخواهید پس از حل کردن، جلسه‌ی بعدی به شما تحویل دهند.

پیشنهاد 2
تحقیق و کاوشگری
۲۰ دقیقه

نرم‌افزار موبایلی «ویرا» (Vira) در کافه بازار را به دانش‌آموزان معرفی کنید و از آنها بخواهید در قسمت تقلید صدای آن جمله‌ای با صدای یکی از افراد مشهور بسازند و برای والدین خود پخش کنند. پس از دریافت واکنش آنها، نحوه کار هوش مصنوعی را به آنها توضیح دهند.

سخنی با معلم
  • یکی از اهداف اصلی این درسنامه، توجه دادن دانش‌آموزان به این نکته ضروری است که ماهیت هوش مصنوعی با آدم‌آهنی و ربات‌های انیمیشن‌های کودکانه اساساً متفاوت است. بنابراین نباید مفهوم کلّی هوش مصنوعی را با آن کاراکترها اشتباه بگیرند.
  • با توجه به تحولات سریع هوش مصنوعی، معلمان گرامی نباید به مثال‌های این درسنامه اکتفا کنند و خوب است قبل از تدریس مروری بر اخبار و تحولات روز هوش مصنوعی داشته باشند.
  • متخصصان ایرانی نیز در حال فعالیت بر روی محصولات هوش مصنوعی هستند و نمونه نرم‌افزارها و ابزارهایی را توسعه داده‌اند. مناسب است که در کلاس به این موضوع امیدآفرین هم اشاره شود.

پایهٔ تحصیلی

۴، ۵ و ۶

زمان اجرا

۵۰ دقیقه

فصل

  • هوش مصنوعی

بخش

  • دانش اطلاعاتی

زمینهٔ تلفیق

  • کاروفناوری پایه ششم: درس 3 «آشنایی با الگوریتم و روندنما»

محتوای بستهٔ یادگیری

  • پرده‌نگار (IA456-e1-P1)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه pptx
  • کاربرگ ۱ (IA456-e1-K1)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه docx
  • کاربرگ ۱ نسخه معلم (IA456-e1-K1M)
    • مشاهده نسخه pdf
  • کاربرگ ۲ (IA456-e1-K2)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه docx
  • کاربرگ ۲ نسخه معلم (IA456-e1-K2M)
    • مشاهده نسخه pdf

برای مشاهده و دریافت فایل‌ها
لطفاً وارد حساب کاربری خود شوید.

طراح درسنامه

  • طراحان آموزشی ابری‌شهر

آخرین به‌روزرسانی:

پنجشنبه 8 آذر 1403

لینک کوتاه:

https://abrishahr.ir/2886

دسترسی سریع

  • درباره ابری‌شهر
  • ارتباط با ابری‌شهر
  • همکاران ابری‌شهر
  • محصولات ابری‌شهر
  • مجوزهای ابری‌شهر

رسانه‌های اجتماعی

Ebale Eeitaa Eaparat

راه‌های ارتباطی

  • تهران، خیابان شهرآرا، نبش خیابان شهید ملکوتی، پلاک ۷۰، کدپستی ۱۴۴۳۸۸۳۱۷۴
  • 02166930293 09030330123
  • info@abrishahr.ir
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات
موسسه تربیت رسانه ای باران
logo-samandehi

تمامی حقوق ابری‌شهر برای مؤسسه تربیت رسانه‌ای باران محفوظ است.

  • منو
  • دسته بندی ها
Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
سبد خرید
بستن
ورود به سیستم ×
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ورود با کد یکبارمصرف
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت