ابری شهر
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
ورود / عضویت

درسنامه

اونتِرنِت

اینترنت چیست و چگونه کار می‌کند؟

با توجه به فراگیری استفاده از اینترنت در دنیای امروز ضروری است دانش‌آموزان شناخت درستی از ماهیت فنی این شبکه پیدا کنند و از گستردگی آن آگاه شوند. آشنایی با حد و حدود اینترنت و ویژگی‌های زیرساختی آن، به کاربری آگاهانه از فضای مجازی کمک خواهد کرد. در این درس، دانش آموزان با نحوه‌ی اتصال‌شان به اینترنت و چگونگی انتقال و ذخیره‌سازی اطلاعات در این بستر آشنا خواهند شد.

شایستگی‌های هدف:

  • با نحوه‌ی انتقال یک پیام در بستر فضای مجازی آشنا شود.
  • با چیستی مراکز داده و اتصال به آنها آشنا شود.
  • بتواند چگونگی اتصال خود به اینترنت را توضیح دهد.

کلیدواژه‌ها:
شبکه ، مرکز داده ، اتصالات اینترنت

برای مشاهده کامل «گام‌های مسیر یادگیری» و بارگیری «محتوای بستهٔ یادگیری» باید عضو ابری‌شهر شوید.

گام‌های مسیر یادگیری

زمان: 45 تا 65 دقیقه

شروع خوب ::‌ جلب توجه بچه‌ها به موضوع شبکه و اینترنت
درس‌گام 1 :: آشنایی با مفهوم «شبکه اینترنت»
درس‌گام 2 :: آشنایی با مفاهیم «کاربر»، «مرکز داده» و «برنامه‌های متصل به مراکز داده»
پایان خوب :: توضیح گونه‌های مختلف اتصال اینترنتی و جمع‌بندی
ارزشیابی
سخنی با معلم

گام‌های مسیر یادگیری

زمان: 45 تا 65 دقیقه

|
شروع خوب ::‌ جلب توجه بچه‌ها به موضوع شبکه و اینترنت

پیشنهاد 1
پرسشگری معلم
۵ دقیقه
با پرسش «شبکه چیست؟» و پس از آن «شبکه اینترنت چیست؟» از دانش‌آموزان شروع کنید (#پرده‌نگار) و همه‌ی پاسخ‌ها را بشنوید و خودتان پاسخی ندهید.

پیشنهاد 2
پرسشگری معلم
۵ دقیقه
بچه‌ها را گروه‌بندی کنید. در وسط تخته بنویسید «اینترنت را تعریف کنید» سپس از دانش‌آموزان بخواهید نظرات گروه خود را داخل یک برگه بنویسند و به تخته بچسبانند یا به نوبت پاسخ‌هایشان را بیان کنند.

درس‌گام 1 :: آشنایی با مفهوم «شبکه اینترنت»

پیشنهاد 1
شکل‌دهی مفهوم
۲۰ دقیقه

دانش‌آموزان را در گروه‌هایی حداکثر پنج نفره به صورت دایره‌ای بنشانید و به هرگروه یک توپ کاموا بدهید.
قانون بازی به این نحو است که هرکسی توپ کاموا به دستش برسد، باید نخ کاموا را یک‌دور، دور دستش بچرخاند و سپس توپ کاموا را به نفر دلخواه بعدی پاس دهد. پس از چنددقیقه اجرای بازی، بین بچه‌ها خط‌های مختلف کاموایی شکل می‌گیرد.
از دانش‌آموزان بخواهید که با توجه به بازی مرحله قبل، مفهوم «شبکه» را توضیح دهند. (خطوط کاموایی نمادی از اتصالات شبکه است) توجه کنید که خودتان در این مرحله جوابی ندهید.
در ادامه از آنها بپرسید که با توجه به فعالیت قبل، «چرا به اینترنت می‌گویند، شبکه اینترنت؟» (چون کاربران مختلف را به هم وصل می‌کند) و «چه شبکه‌های دیگری می‌شناسند؟» (مثلاً شبکه تولید و توزیع برق، شبکه پخش مواد غذایی و…)

پیشنهاد ۲
شکل‌دهی مفهوم
۲۰ دقیقه

از دانش‌آموزان بخواهید در دفتر خود، چینش خودشان و معلم در کلاس را از زاویه‌ی بالا رسم کنند. سپس یک توپ کوچک و سبک را به سمت یکی از بچه‌ها پرتاب کنید و از دانش‌آموزان بخواهید این پرتاب را با یک خط در دفترشان ثبت کنند. همین فرایند (دست به دست شدن توپ در کلاس و ثبت پرتاب در کاغذ) را ادامه دهید. پس از چند دقیقه اجرای بازی، روی کاغذهای دانش‌آموزان تصویری از خطوط تو در تو شکل می‌گیرد.
از دانش‌آموزان بخواهید که با توجه به بازی مرحله قبل، مفهوم «شبکه» را توضیح دهند. (خطوط رد و بدل شدن توپ، نمودی از اتصالات شبکه است) توجه کنید که خودتان در این مرحله جوابی ندهید.
در ادامه از آنها بپرسید که با توجه به فعالیت قبل، «چرا به اینترنت می‌گویند، شبکه اینترنت؟» (چون کاربران مختلف را به هم وصل می‌کند) و «چه شبکه‌های دیگری می‌شناسند؟» (مثلاً شبکه تولید و توزیع برق، شبکه پخش مواد غذایی و…)

پیشنهاد 3
پرسشگری معلم
۱۰ دقیقه

#پرده‌نگار را نمایش داده و با اشاره به نقشه‌ها و تصاویر موجود، اینترنت و شبکه اتصالات آن را توضیح دهید.

درس‌گام 2 :: آشنایی با مفاهیم «کاربر»، «مرکز داده» و «برنامه‌های متصل به مراکز داده»

پیشنهاد 1
شکل‌دهی مفهوم
۲۰ دقیقه

با نمایش #پرده‌نگار، چگونگی ارتباطات در شبکه اینترنت و اجزای لازم برای آن را توضیح دهید و نحوه عملکرد «مرکز داده»، «تارنما» و «برنامک‌های اینترنتی» را برای دانش‌آموزان تشریح کنید.
پس از آشنایی دانش‌آموزان با تعریف اجزای ارتباط، به منظور آشنایی با فرایند برقراری ارتباط میان این اجزا،  #کاربرگ1 را میان شاگردان توزیع کنید. پس از تکمیل این کاربرگ، اجزای ارتباط در بستر شبکه اینترنت و فرایند ارتباط را به دانش‌آموزان توضیح دهید.

پیشنهاد 2
شکل‌دهی مفهوم
۳۰ دقیقه

در این بازی قصد داریم چگونگی اتصال و برقراری ارتباط اینترنتی بین کاربرها، تارنماهای اینترنتی و مرکز داده را به کمک بچه‌ها شبیه‌سازی کنیم:
ابتدا یکی از دانش‌آموزان را که هیکل درشت‌تری دارد پای تخته رو به کلاس قرار دهید؛ به بچه‌ها اعلام کنید که نقش او «مرکز داده» (کارساز یا سِروِر) است.
دو دانش‌آموز درشت‌اندام دیگر را نیز با فاصله از او قرار دهید؛ به بچه‌ها بگویید آن‌ها نقش برنامک‌ها، نرم‌افزارها و پایگاه‌های اینترنتی را دارند. به پیشنهاد شما و انتخاب بچه‌ها دو مورد از برنامه‌ها، نرم‌افزارها یا تارنما‌های معروف ایرانی را انتخاب کنید و به دو دانش‌آموز اطلاق کنید. (مثلاً پیام‌رسان بله و تارنمای مدرسه یا خبرگزاری دانش‌آموزی ایران – پانا) دو دانش‌آموز دیگر را نیز با فاصله از نفرات قبلی قرار دهید؛ اعلام کنید که این دو نفر نقش کاربرها را دارند.
به بچه‌ها بگویید کاربر1 قصد ارسال پیامی به کاربر2 را دارد. اما بازی دو قانون دارد:
اول) برای برقراری ارتباط اینترنتی، ابتدا کاربر۱ باید درخواست خود را به تارنما ارسال کند. سپس تارنما آن درخواست را تایید و به مرکز داده منتقل کند. پس از دریافت اطلاعات از مرکز داده، تارنما پیام را به کاربر2 می‌رساند.
دوم) اتصال اینترنتی با دست دادن یک نفر به نفر کناری و انتقال درخواست مورد نظر از طریق یک پاکت کوچک کاغذی میان آنها برقرار می‌شود.
حالا از این دانش‌آموزان بخواهید نحوه‌ی انتقال یک پیام اینترنتی از کاربر۱ به کاربر۲ را مثلاً در پیام‌رسان بله بازی کنند. (پاسخ این است که باید ابتدا کاربر۱ درخواست خود را داخل پاکت بگذارد و به پیام‌رسان بله بدهد. سپس پیام‌رسان بله درخواستی به مرکز داده ارسال کرده و اطلاعات کاربر 1 و 2 را بررسی می‌کند. پس از تایید، پیام را به کاربر2 می‌رساند.)
برای مشارکت تعداد بیشتری از دانش‌آموزان، می‌توانید تعداد برنامه‌ها و تعداد کاربرها را افزایش دهید و با خلاقیت و طراحی خودتان سؤالات متنوع دیگری از بچه‌ها بپرسید. مثلاً کاربر۲ یک ویدیو را از تارنمای خبرگزاری پانا یا سکوی آپارات به کاربر۳ برساند و همزمان یک پیام از کاربر۴ در پیام‌رسان ایتا دریافت کند.

پایان خوب :: توضیح گونه‌های مختلف اتصال اینترنتی و جمع‌بندی

پیشنهاد 1
بیان مستقیم
۱۰ دقیقه

با نمایش #پرده‌نگار موارد زیر را توضیح دهید:
۱- نحوه اتصال باسیم و بی‌سیم کاربر به شبکه (کابل مسی، فیبر نوری، امواج)
۲- نحوه اتصال مراکز داده به یکدیگر
۳- نحوه اتصال کاربر به مرکز داده هر برنامه و سایت
۴- نحوه اتصال کاربر به برنامه‌هایی که مراکز داده آن‌ها در خارج از کشور است. (شبکه اتصالات اینترنتی کشورها به هم در زیر دریا)

پیشنهاد ۲
پرسشگری معلم
۱۰ دقیقه

با اشاره به نزدیک‌ترین دکل مخابرات (آنتن ارتباطات سیار) به کلاس، از بچه‌ها بپرسید: «برای ارسال عکس خودم به خانواده از گوشی تلفن همراه، از نظر انتقال اطلاعات چه اتفاقاتی می‌افتد؟»
پس از شنیدن پاسخ‌ها، به آنها توضیح دهید که چگونه ارتباط با واسطه‌گری آنتن‌ها و دست‌به‌دست شدن اطلاعات تا رسیدن به مقصد صورت می‌گیرد.

ارزشیابی

پیشنهاد 1
تحقیق و کاوشگری
۵ دقیقه

از دانش‌آموزان بپرسید «بر اساس الگوی #کاربرگ1، کاربر۱ چگونه باید از طریق اینترنت پیامی را برای کاربر۲ ارسال کند؟» و «در چه صورتی ممکن است امنیت و محرمانگی ارتباط آنها در شبکه از بین برود؟» پاسخ‌ها را در جلسه‌ی بعد ارزیابی کنید. (مثلاً اگر هکرها اتصال واسطه‌ای بین کاربر و مرکز داده برقرار کنند و اطلاعات تبادل شده بین کاربران را ثبت و رصد کنند)

پیشنهاد ۲
تحقیق و کاوشگری
۱۵ دقیقه

از دانش‌آموزان بخواهید درباره «هزینه و کیفیت اینترنت منزل و تلفن همراه اعضای خانواده‌شان» تحقیق کرده و گزارش آن را در قالب #کاربرگ2 به کلاس ارائه کنند.

سخنی با معلم
  • توجه داشته باشید که در صورت استفاده از پیشنهادهایی که با بازی و فعالیت همراه است، کلاس شما بیشتر از 45 دقیقه طول خواهد کشید.
  • در انتهای درس اطمینان حاصل کنید که دانش‌آموزان مفهوم اینترنت را دریافته باشند، چراکه فهم آن پیش‌نیاز جلسات آینده خواهد بود.

پایهٔ تحصیلی

۴، ۵ و ۶

زمان اجرا

۶۰ دقیقه

فصل

  • شبکه شناسی

بخش

  • دانش شبکه

زمینهٔ تلفیق

  • کار و فناوری پایه چهارم (اجرای آزمایشی): درس ۴ «برنامه‌نویسی با اسکرچ»
  • علوم تجربی پایه چهارم: درس ۴ «انرژی الکتریکی»

محتوای بستهٔ یادگیری

  • پرده‌نگار (NW456-e1-P)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه pptx
  • کاربرگ ۱ (NW456-e1-K1)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه docx
  • کاربرگ ۱ نسخه معلم (NW456-e1-K1M)
    • مشاهده نسخه pdf
  • کاربرگ ۲ (NW456-e1-K2)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه docx
  • کاربرگ ۲ نسخه معلم (NW456-e1-K2M)
    • مشاهده نسخه pdf

برای مشاهده و دریافت فایل‌ها
لطفاً وارد حساب کاربری خود شوید.

طراح درسنامه

  • طراحان آموزشی ابری‌شهر

آخرین به‌روزرسانی:

سه شنبه 1 آبان 1403

لینک کوتاه:

https://abrishahr.ir/1506

دسترسی سریع

  • درباره ابری‌شهر
  • ارتباط با ابری‌شهر
  • همکاران ابری‌شهر
  • محصولات ابری‌شهر
  • مجوزهای ابری‌شهر

رسانه‌های اجتماعی

Ebale Eeitaa Eaparat

راه‌های ارتباطی

  • تهران، خیابان شهرآرا، نبش خیابان شهید ملکوتی، پلاک ۷۰، کدپستی ۱۴۴۳۸۸۳۱۷۴
  • 02166930293 09030330123
  • info@abrishahr.ir
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات
موسسه تربیت رسانه ای باران
logo-samandehi

تمامی حقوق ابری‌شهر برای مؤسسه تربیت رسانه‌ای باران محفوظ است.

  • منو
  • دسته بندی ها
Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
سبد خرید
بستن
ورود به سیستم ×
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ورود با کد یکبارمصرف
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت