ابری شهر
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
ورود / عضویت

درسنامه

آنچه در آینده خواهید دید

فناوری‌های مختلف دیجیتال چرا توسعه یافتند و چه کاربردی دارند؟

فناوری‌های مجازی (اینترنت اشیاء، واقعیت مجازی و افزوده، بلاکچین و …) به سرعت در حال توسعه و ورود به زندگی ما هستند؛ لذا آمادگی اولیه برای مواجهه آگاهانه با فرصت‌ها و تهدید‌های این فناوری‌های نوین، ضرورتی انکارناشدنی است. در این درسنامه با تعدادی از این فناوری‌های نوین به شکل ریشه‌ای اما مختصر در سه گام آشنا می‌شویم:
1) شناخت نیازی که باعث پدید آمدن و توسعه فناوری مذکور شد؛
2) طرز کار اجمالی آن فناوری؛
3) کاربردها و اثرات این فناوری در شئون مختلف زندگی.
در این درس دانش‌آموزان درمی‌یابند که توسعه هر فناوری به صورت توأمان دارای نقاط تاریک و روشنی است که باید به آنها توجه داشت.

شایستگی‌های هدف:

  • فناوری‌های مجازی نوین را بشناسد.
  • دریابد که توسعه هر فناوری در راستای پاسخ به یک نیاز است.
  • درک کند که همه فناوری‌های به صورت توأمان دارای فرصت‌ها و تهدید‌هایی هستند.
  • نسبت به تحصیل در رشته‌های مرتبط با فناوری‌های نوین مجازی علاقه‌مند شود.
  • از برخی کاربردهای عمومی فناوری‌های مجازی در زندگی روزمره استفاده کند.

کلیدواژه‌ها:

واقعیت مجازی – واقعیت افزوده – زنجیره بلوکی – رمز ارز – رایانش کوانتومی – اینترنت اشیاء – رایانش ابری

برای مشاهده کامل «گام‌های مسیر یادگیری» و بارگیری «محتوای بستهٔ یادگیری» باید عضو ابری‌شهر شوید.

گام‌های مسیر یادگیری

زمان: ۶۰ تا ۷۵ دقیقه

شروع خوب :: جلب توجه دانش آموزان به ضرورت توسعه فناوری و شیوه‌های آن
درس‌گام 1 :: آشنایی با برخی فناوری‌های مجازی (نیاز » فناوری » کاربرد و اثرات)
پایان خوب :: جمع‌بندی آموخته‌های مربوط به فناوری‌های مجازی
ارزشیابی
سخنی با معلم

گام‌های مسیر یادگیری

زمان: ۶۰ تا ۷۵ دقیقه

|
شروع خوب :: جلب توجه دانش آموزان به ضرورت توسعه فناوری و شیوه‌های آن

پیشنهاد 1
پرسشگری معلم
۵ دقیقه

عناوین شماری از اخبار روزمره خبرگزاری‌ها درباره فناوری‌های مجازی (دستاوردهای جدید ملی و جهانی، مصاحبه مسئولان، نظر کارشناسان) را نمایش دهید یا پای تخته بنویسید.
از دانش‌آموزان بپرسید که چقدر با این فناوری‌ها آشنایی دارند و اگر می‌توانند این اخبار را برای دیگران نیز توضیح دهند.
نکته: تا حد امکان از اخبار به‌روز و مرتبط با فناوری‌های مجازی استفاده کنید. با این حال در صورت محدودیت زمانی، می‌توانید #پرده‌نگار را نمایش دهید.

پیشنهاد 2
پرسشگری معلم
۵ دقیقه

برخی از تصاویر مجموعه نقاشی «در سال 2۰۰۰»  (#پرده‌نگار) را به صورت رنگی چاپ یا روی پرده نمایش دهید. از دانش‌آموزان بخواهید توضیح دهند هر یک از این تصاویر اشاره به کدام فناوری امروزی دارد و بروز چه نیازی سبب شده بود مردم آن دوران، اختراع چنین فناوری را پیش‌بینی یا مطالبه کنند؟

نقاشی‌های «در سال ۲۰۰۰» (به فرانسوی En L’an 2000) عبارتست از مجموعه تصاویری که در آن گروهی از دانشمندان فرانسوی در اواخر قرن 19 م. (1270 ش./1890 م.) تصوراتشان را از فناوری‌ها و اختراعات صورت گرفته در صد سال بعد از خود (یعنی سال 1380/2000) به تصویر کشیدند.

درس‌گام 1 :: آشنایی با برخی فناوری‌های مجازی (نیاز » فناوری » کاربرد و اثرات)

پیشنهاد 1
فعالیت مشارکتی
۵۰ دقیقه

دانش‌آموزان را به گروه‌های 3 یا 4 نفره تقسیم کنید. سپس #کاربرگ1 را میان آنها توزیع کنید.
از آنها بخواهید 30 کارت موجود روی کاربرگ را با قیچی/خط‌کش/خط‌تا برش دهند. سپس توضیح دهید که این کارت‌ها عبارتند از 10 کارت راهنما و 20 کارت گزاره درباره ۵ فناوری مجازی و دیجیتال نامشخص. هدف این است که گروه‌ها طی سه گام این فناوری‌ها را کشف کنند:
گام اول) چهار کاغذ «نیاز»، «فناوری»، «کاربرد» و «آسیب» را به صورت خطی کنار هم قرار دهند. سپس 20 کارت دارای گزاره را به این چهار دسته تقسیم و زیر کاغذ آنها بچینند.
گام دوم) پس از تقسیم‌بندی، اکنون سعی کنند از هر یک از دسته‌های چهارگانه «نیاز»، «فناوری»، «کاربرد» و «آسیب»، کارت‌هایی را که مربوط به یک فناوری هستند در یک ردیف کنار هم قرار دهند. در پایان باید یک جدول با چهار ستون و شش ردیف تشکیل شود.
گام سوم) اکنون شش کاغذ خالی را روبه‌روی هر ردیف قرار دهند و سعی کنند نام فناوری مربوط به آن را حدس زده و روی کاغذ بنویسند.
پس از طی شدن سه گام، گروه‌ها اسامی هر یک از 5 فناوری و کارت‌های ردیف آن را اعلام کند. اجازه دهید دانش‌آموزان درباره درستی پاسخ‌ها با یکدیگر گفتگو کنند.
نکته: در صورتی که دسترسی به ابزار برش یا زمان لازم برای آن وجود ندارد، از دانش‌آموزان بخواهید روی هر کارت دسته آن را بنویسند یا با خودکار رنگی علامت بزنند.
فعالیت را جمع‌بندی و پاسخ‌های صحیح را ارائه کنید. می‌توانید با توجه به محتوای دانشنامه، نکته‌های تکمیلی مربوط به هر فناوری را نیز مطرح کرده و درباره اثرات مثبت و منفی توسعه هر کدام از این فناوری‌ها بر چهار عرصه «سیاست و حکمرانی»، «فرهنگ»، «جامعه» و «اقتصاد» با دانش‌آموزان گفتگو کنید.

پیشنهاد ۲
بیان مستقیم
۲۰ دقیقه

یکی از فناوری‌های مجازی موجود در دانشنامه را انتخاب کنید و آن را در سه گام تشریح کنید:

  • گام اول – نیاز: روایتی داستانی و تاریخی از دورانی که آن فناوری وجود نداشت بیان کنید و بدون اشاره به نام فناوری، چالش‌ها و نیازهایی را که بعداً منجر به شکل‌گیری فناوری مورد نظر شد بیان کنید.
    تا حد امکان اجازه دهید دانش‌آموزان خود نام فناوری توصیف شده را در انتهای صحبت حدس بزنند.
  • گام دوم – توسعه فناوری: به صورت مختصر و بسیار ساده‌سازی شده توضیحاتی درباره چیستی این فناوری و طرز کار آن ارائه کنید.
  • گام سوم – کاربردها و اثرات: کاربردهای این فناوری در حوزه‌های مختلف، خصوصاً مرتبط با زندگی روزمره را بیان کنید. پس از آن، با دانش‌آموزان درباره اثرات و تبعات ثانویه توسعه این فناوری بر چهار عرصه «اقتصاد»، «سیاست و حکمرانی»، «فرهنگ» گفتگو کنید.
    این فرایند (د.گ۱ پ۲) را بسته به میزان علاقه دانش٬‌آموزان و مدت زمان کلاس، برای چند فناوری مجازی دیگر نیز تکراری کنید.

نکته: برای طی کردن سه گام توضیحی هر فناوری، می‌توانید از تصاویر موجود در #پرده‌نگار استفاده کنید.

پایان خوب :: جمع‌بندی آموخته‌های مربوط به فناوری‌های مجازی

پیشنهاد 1
فعالیت مشارکتی
۲۰ دقیقه

دانش‌آموزان را گروه‌بندی کنید. سپس ۵ دقیقه به هر گروه مهلت دهید تا با توجه به مباحث کلاس، پنج تا ده پرسش درباره فناوری‌های مجازی طراحی کنند.
سپس گروه‌ها طبق قرعه دو به دو با یکدیگر رقابت کرده و از هم به نوبت سؤالاتی که طراحی کردند را بپرسند.
نکته: می‌توانید به عنوان جایزه گروه برنده، سفر زیارتی مشهد مقدس با فناوری واقعیت مجازی را هدیه دهید! (معرفی تارنمای زیارت مجازی حرم امام رضا علیه‌السلام )

پیشنهاد ۲
مباحثه دانش‌آموزی
۱۰ دقیقه

به کمک تخته کلاسی یا #پرده‌نگار، عناوین و نکته‌های مربوط به فناوری‌های مجازی معرفی شده را مجدداً مرور کنید. پس از آن از دانش‌آموزان بخواهید برای این فناوری‌ها، حوزه‌های کاربردی خلاقانه دیگری غیر از آنچه در کلاس گفته شد پیشنهاد دهند.

پیشنهاد ۳
بیان مستقیم
۱۰ دقیقه

ضمن مرور فناوری‌های معرفی شده در این درس، رشته‌های تحصیلی مرتبط با هر یک از این فناوری‌ها که دانش‌آموزان می‌توانند در آنها مشغول به تحصیل شوند را معرفی کنید:

  • واقعیت مجازی و افزوده: طراحی گرافیک و انیمیشن، مهندسی نرم‌افزار – طراحی بازی‌های رایانه‌ای – روانشناسی
  • اینترنت اشیاء: مهندسی برق (الکترونیک، مخابرات، کنترل) – مهندسی کامپیوتر (نرم‌افزار و سخت‌افزار) – علوم داده
  • زنجیره بلوکی: علوم کامپیوتر – مهندسی نرم‌افزار – ریاضیات – حقوق
  • رایانش کوانتومی: فیزیک محض – مهندسی الکترونیک – علوم کامپیوتر – ریاضیات
  • رایانش ابری: مهندسی کامپیوتر – مهندسی شبکه – علوم داده – امنیت اطلاعات – مدیریت فناوری اطلاعات
ارزشیابی

پیشنهاد 1
تحقیق و کاوشگری
۱۵ دقیقه

از دانش‌آموزان بخواهید با رویکردی مشابه کلاس (نیاز » فناوری » کاربرد و اثرات) درباره سایر فناوری‌های مجازی که در کلاس فرصت نشد به آنها پرداخته شود یا کمتر درباره آنها گفتگو شد، تحقیق کرده و گزارش آن را به صورت متنی/پادکست/پرده‌نگار و … به کلاس ارائه کنند.

پیشنهاد ۲
تحقیق و کاوشگری
۱۲ دقیقه

از دانش‌آموزان بخواهید پویانمایی «ران معیوب» (Ron’s Gone Wrong) را در منزل تماشا کرده و سپس #کاربرگ فیلم‌پژوهی آن را تکمیل کنند.

سخنی با معلم
  • تاکید بر سه گام “نیاز » فناوری » کاربردها و اثرات” کمک می‌کند دانش‌آموزان نگاه واقع‌بینانه و جامع‌تری به توسعه فناوری پیدا کنند و مزایا و معایب آن را در نسبت با نیاز اولیه که فناوری برای پاسخ به آن توسعه یافت بهتر درک کنند. بطوریکه دریابند هر فناوری – بدون استثناء – دارای فرصت و تهدید است.
  • از میان شش فناوری مجازی معرفی شده در دانشنامه، تعدادی از آنها را با توجه به فرصت زمانی کلاس و با ترتیب اولویت زیر (از نظر میزان کاربرد در زندگی روزمره برای دانش‌آموزان) توضیح دهید:
    1) واقعیت مجازی و افزوده 2) اینترنت اشیاء 3) رایانش ابری 4) زنجیره بلوکی 5) رمز ارز 6) رایانش کوانتومی
  • به منظور عملی و عینی‌تر شدن تدریس، پیشنهاد می‌شود پیش از کلاس برخی از مصادیق در دسترس فناوری‌های مجازی که قصد تدریس آنها را دارید، همراه خود به کلاس برده و در زمان مناسب به دانش‌آموزان نشان دهید. برای مثال می‌توانید برنامک واقعیت افزوده تبدیل نقاشی به انیمیشن Quivier را روی تلفن همراه خود نصب کنید یا در سکوی بومی رایانش ابری «ابر همراهی» ثبت نام و محیط کاربری آن را در کلاس نمایش دهید.
  • در صورت اجرای ا.ی پ2، حتماً نسخه پخش شده پویانمایی «ران معیوب» از سکوی تلوبیون را به دانش‌آموزان معرفی کنید تا از این طریق به صورت غیرمستقیم باعث ایجاد عادت‌های سالم تربیت رسانه‌ای در آنها شده باشید. لینک: https://telewebion.com/program/0x29869e8

پایهٔ تحصیلی

۷، ۸، ۹ و ۱۰

زمان اجرا

۶۰ دقیقه

فصل

  • فناوری‌های مجازی

بخش

  • دانش شبکه

زمینهٔ تلفیق

  • کاروفناوری پایه هفتم: پودمان 1 «نوآوری و فناوری» و پودمان 2 «کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات»
  • کاروفناوری پایه هفتم (اجرای آزمایشی): بخش اول – درس 1 «فناوری را بشناسیم» و درس 4 «تفکر رایانشی»

محتوای بستهٔ یادگیری

  • پرده‌نگار (NT789-e1-P1)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه pptx
  • کاربرگ ‍۱ (NT789-e1-K1)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه docx
  • کاربرگ ۱ نسخه معلم (NT789-e1-K1M)
    • مشاهده نسخه pdf
  • کاربرگ فیلم‌پژوهی ۱ (NT789-e1-V1K)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه docx
  • کاربرگ فیلم‌پژوهی ۱ نسخه معلم (NT789-e1-V1KM)
    • مشاهده نسخه pdf

برای مشاهده و دریافت فایل‌ها
لطفاً وارد حساب کاربری خود شوید.

طراح درسنامه

  • طراحان آموزشی ابری‌شهر

آخرین به‌روزرسانی:

دوشنبه 30 مهر 1403

لینک کوتاه:

https://abrishahr.ir/2866

دسترسی سریع

  • درباره ابری‌شهر
  • ارتباط با ابری‌شهر
  • همکاران ابری‌شهر
  • محصولات ابری‌شهر
  • مجوزهای ابری‌شهر

رسانه‌های اجتماعی

Ebale Eeitaa Eaparat

راه‌های ارتباطی

  • تهران، خیابان شهرآرا، نبش خیابان شهید ملکوتی، پلاک ۷۰، کدپستی ۱۴۴۳۸۸۳۱۷۴
  • 02166930293 09030330123
  • info@abrishahr.ir
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات
موسسه تربیت رسانه ای باران
logo-samandehi

تمامی حقوق ابری‌شهر برای مؤسسه تربیت رسانه‌ای باران محفوظ است.

  • منو
  • دسته بندی ها
Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
سبد خرید
بستن
ورود به سیستم ×
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ورود با کد یکبارمصرف
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت