درسنامه
ادب آداب دارد
چگونه در ارتباطات مجازی، هم مؤدب و هم صمیمی باشیم؟
برقراری ارتباط فردی و گروهی در فضای مجازی از پرکاربردترین و مفیدترین استفادههای اینترنت است. با این حال بیجسمی حاکم بر حضور مجازی و سرعت بالا و دسترسی دائمی به ارتباطات مجازی، چالشهایی را برای همگان ایجاد میکند. در این درسنامه دانشآموزان ضمن آشنایی با آداب ارتباط و گفتگو در محیطهای مجازی، اصول برقراری ارتباط صحیح و سالم از طریق اینترنت را تمرین میکنند.
شایستگیهای هدف:
- با پایهایترین اصول اخلاقی در ارتباط مجازی آشنا شود.
- توانایی حضور اصولی و سالم در محافل ارتباطی مجازی را پیدا کند.
- توانایی فهم و حل مشکلات ارتباطی در فضای مجازی را پیدا کند.
- به اهمیت استفاده از زبان صحیح و سالم در ارتباط مجازی پی ببرند.
- توانایی ارسال پیام گویا و صحیح با استفاده از مکمل صورتکها را پیدا کنند.
کلیدواژهها:
فن آداب – گروههای مجازی – اخلاق ارتباطی – زبان فارسی – صورتک (ایموجی)
برای مشاهده کامل «گامهای مسیر یادگیری» و بارگیری «محتوای بستهٔ یادگیری» باید عضو ابریشهر شوید.
گامهای مسیر یادگیری
زمان: ۵۰ دقیقه
گامهای مسیر یادگیری
زمان: ۵۰ دقیقه
پیشنهاد ۱
شکل دهی مفهوم
۱۵ دقیقه
بدون هیچ توضیحی #ویدیو۱ فیلم کوتاه «آلبالو خشکه» را در کلاس نمایش دهید. سپس با دانشآموزان حول محور سؤالات زیر گفتگو کنید و نتایج گفتگوها را به تدریج در قالب کلیدواژه روی تخته بنویسید:
- در این داستان چه چیزی باعث ایجاد سوءتفاهم بین دو برادر شده بود؟
- چه راهکارهای عملیاتی میتوانست جلوی بروز این سوءتفاهم را بگیرد؟
- آیا تا به حال برای شما چنین سوءتفاهمی پیش آمده است؟
- چرا اسم این فیلم «آلبالو خشکه» است؟
در انتهای گفتگو تلاش کنید با کمک بچهها نوشتههای روی تخته را دستهبندی کنید.
پیشنهاد 2
شکلدهی مفهوم
۱۵ دقیقه
#کاربرگ۱ (خودشناسی مهارتهای ارتباطی) را به تعداد دانشآموزان چاپ کنید و از آنها بخواهید که حداکثر در ۵ دقیقه آن را به شکل انفرادی و در سکوت تکمیل کنند.
سپس بخواهید هر کدام از بچهها نمره خود را اعلام کند. این نمرات را پای تخته روی یک نمودار خطی از صفر تا ۲۳ مشخص کنید و پراکندگی نمرات و فراوانی آن را معلوم کنید.
در ادامه به تحلیل معنای نمرات و میانگین کلاسی آن بپردازید و درباره مهارتهایی که هر کسی باید کسب کند تا نمرات بالاتری در این کاربرگ بگیرد گفتگو کنید.
پیشنهاد 1
بیان مستقیم
۲۰ دقیقه
#پردهنگار را نمایش دهید و اصول ارتباط میان فردی و ارتباطات گروهی که در فضای مجازی باید مورد توجه قرار بگیرد مرور کنید.
در این بخش باید با تکیه بر تجربیات شخصی معلم و به خدمت گرفتن خاطرات خود دانشآموزان از انواع چالشها و مشکلات پیش آمده در ارتباطات مجازی، توصیههای اخلاقی را در بستری عاقلانه ارائه کرد و پیروی از دستورات اخلاقی را مفید و راهگشا جلوه داد.
پیشنهاد 2
فعالیت مشارکتی
۲۰ دقیقه
گروههای کلاسی ۳ نفره تشکیل دهید و به هر گروه صفحه اول #کاربرگ۲ را بدهید تا حداکثر در ۵ دقیقه آن را تکمیل کنند. در این فعالیت هر یک از اعضای گروه باید یکی از ۳ نقش «فرد نویسنده»، «فرد واکنش نشان دهنده» و «افراد تماشاچی» را بر عهده بگیرند و درباره مثال مطرح شده در آن صفحه به شکل مکتوب ایفای نقش کنند.
بعد از اتمام زمان، صفحه دوم و سوم #کاربرگ۳ را به تدریج در اختیار گروهها بگذارید؛ با این تفاوت که نقش افراد داخل هر گروه به طور چرخشی تغییر میکند و در انتهای فعالیت هر یک از دانشآموزان فرصت تمرین هر سه نقش را داشته است.
در انتهای فعالیت، کاربرگهای پاکنویس شده گروهها را جمعآوری و به شکل گروهی ارزشیابی کنید.
سپس به شکل کلاسی و عمومی ضمن مرور هر یک از صفحات کاربرگ، نکتههای نوشته شده توسط گروهها را مورد گفتگو قرار دهید.
پیشنهاد 1
بیان مستقیم
۲۰ دقیقه
ضمن نمایش #پردهنگار جدول پر تکرارترین اشتباهها و لغزشهای زبانی و بیانی در ارتباطات مجازی را مرور کنید و مهمترین قواعد لازمالاجرای نگارشی را تذکر دهید.
پیشنهاد 2
فعالیت مشارکتی
۲۰ دقیقه
گروههای ۳ نفره کلاسی تشکیل بدهید و صفحه اول #کاربرگ۳ را که به تعداد گروهها چاپ کردهاید در اختیارشان بگذارید. اعضای گروه در دور اول فعالیت هر کدام یکی از سه نقش «ویراستار املایی»، «ویراستار نگارشی» و «ویراستار زبانی» را بر عهده میگیرند و روی اولین متن اعمال نظر میکنند.
سپس صفحه دوم و سوم #کاربرگ۳ را به تدریج در اختیار گروهها بگذارید؛ با این تفاوت که نقش افراد داخل هر گروه به طور چرخشی تغییر میکند و در انتهای فعالیت هر یک از دانشآموزان فرصت تمرین هر سه نقش را داشته است.
در انتهای فعالیت، کاربرگهای پاکنویس شده گروهها را جمعآوری و به شکل گروهی ارزشیابی کنید و حتماً زمانی را به شکل کلاسی و عمومی برای مرور هر سه صفحه اختصاص دهید.
پیشنهاد 1
بیان مستقیم
۱۵ دقیقه
#پردهنگار را پخش کنید و جدول پر استفادهترین صورتکهای مجازی و کاربردهای صحیح و غلط آنها را مرور کنید.
سپس معماهای مطرح در #پردهنگار را یک به یک در کلاس مطرح و در گفتگو با دانشآموزان رمزگشایی کنید.
پیشنهاد 2
فعالیت مشارکتی
۱۵ دقیقه
دانشآموزان را به گروههای ۲ یا ۳ نفره تقسیم کنید. صورتکهای #کاربرگ۴ را به شکل رنگی چاپ کنید و از اعضای هر گروه بخواهید آنها را با دقت برش بزنند.
در گام اول هر یک از موضوعات زیر و سایر موضوعات ابتکاری را در کلاس مطرح کنید و از گروهها بخواهید صرفاً با استفاده از صورتکها، این موضوعات را بیان کنند:
- کارنامه پایان سال تحویل پدر و مادر شده و آنان از شما عصبانی هستند!
- سال تحصیلی به پایان آمده و قرار است از معلم کلاس تقدیر شود.
- به علت سرمای هوا مدرسهها فردا تعطیل است.
- آخر هفته مسابقه مهم فوتبال برگزار میشود.
در گام دوم از هر گروه بخواهید یک جمله یا موضوع دلخواه خود را با کمک صورتکها بیان کند و از بقیه گروهها بخواهید آن موضوع را رمزگشایی کنند.
پیشنهاد 1
تحقیق و کاوشگری
۱۲۰ دقیقه
در پایان کلاس به عنوان تکلیف این جلسه از دانشآموزان بخواهید فیلم سینمایی «ورود» (Arrival) را ببینند و #کاربرگ فیلمپژوهی آن را تکمیل کنند.
پیشنهاد 2
تحقیق و کاوشگری
۴۵ دقیقه
از دانشآموزان بخواهید به عنوان مدیر گروه همکلاسیها در پیامرسان «ایتا» یا «بله» برای گروه خود حداقل 8 قانون بنویسند.
- توصیههای اخلاقی این درس باید در نهایت ملایمت و پوششی از مزاح و خنده به نوجوانان ارائه شود. برخورد از بالا به پایین با دانشآموزان در این موضوع نتیجه مطلوب نخواهد داشت.
- ارجاع دادن به خاطرات شخصی و مثال زدن از وقایع پیش آمده برای خود معلم در موضوعات این درس باعث باورپذیرشدن موضوع برای دانشآموزان خواهد شد.
- هر چند که معلم در این درس ناگزیر از بیان قوانین و اصول اخلاقی است؛ اما بهترین روش انتقال این مفاهیم، آراسته بودن شخص معلم به همین توصیههاست. لذا ضروری است در همه ارتباطات مجازی و مخصوصاً ارتباط با گروههای دانشآموزان یا همکاران، تمامی این موارد را به دقت رعایت فرمایید.

پایهٔ تحصیلی
۷، ۸، ۹ و ۱۰

زمان اجرا
۵۰ دقیقه

زمینهٔ تلفیق
- تفکر و سبک زندگی پایه هفتم: بخش چهارم «مهارتهای ارتباطی»
- فارسی همه پایهها: توجه به املا و انشای کلمات و استفاده از علایم نگارشی
محتوای بستهٔ یادگیری
- پردهنگار (CE789-e1-P1)
- مشاهده نسخه pdf
- بارگیری نسخه pptx
- کاربرگ ۱ (CE789-e1-K1)
- مشاهده نسخه pdf
- بارگیری نسخه docx
- کاربرگ ۱ نسخه معلم (CE789-e1-K1M)
- مشاهده نسخه pdf
- کاربرگ ۲ (CE789-e1-K2)
- مشاهده نسخه pdf
- بارگیری نسخه docx
- کاربرگ ۲ نسخه معلم (CE789-e1-K2M)
- مشاهده نسخه pdf
- کاربرگ ۳ (CE789-e1-K3)
- مشاهده نسخه pdf
- بارگیری نسخه docx
- کاربرگ ۳ نسخه معلم (CE789-e1-K3M)
- مشاهده نسخه pdf
- کاربرگ ۴ (CE789-e1-K4)
- مشاهده نسخه pdf
- بارگیری نسخه docx
- کاربرگ فیلمپژوهی ۲ (CE789-e1-V2K)
- مشاهده نسخه pdf
- بارگیری نسخه docx
- کاربرگ فیلمپژوهی ۲ نسخه معلم (CE789-e1-V2KM)
- مشاهده نسخه pdf
- ویدیو ۱(CE789-e1-V1)
- مشاهده ویدیو
برای مشاهده و دریافت فایلها
لطفاً وارد حساب کاربری خود شوید.
طراح درسنامه
- طراحان آموزشی ابریشهر
آخرین بهروزرسانی:
دوشنبه 14 آبان 1403
لینک کوتاه: