ابری شهر
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
ورود / عضویت

درسنامه

دنبالم نیا؛ اسیر میشی!

از افراد مشهور در رسانه و فضای مجازی، چگونه طرفداری کنیم؟

کودکان در بستر انواع رسانه‌ها و فضای مجازی با الگوهای شخصیتی بسیار متنوعی روبه‌رو هستند. طرفداری‌های متعصبانه از شخصیت‌ها و چهره‌های رسانه‌ای هم به آفتی در این حیطه تبدیل شده که ساختار چهره‌مدار رسانه‌های اجتماعی هم به آن دامن می‌زند. این درسنامه ضمن ایجاد توجه به مسئله طرفداری و تبعات آن، با اشاره به آمیخته بودن نقاط قوت و ضعف در شخصیت افراد مشهور، دانش‌آموزان را به رفتار متعادل در زمینه هواداری از شخصیت‌ها دعوت می‌کند.

شایستگی‌های هدف:

توأمان بودن ویژگی‌های مثبت و منفی در اشخاص را درک کند.

نسبت به مسئله «هواداری» و اثرات آن توجه پیدا کند.

با انواع شهرت و تفاوت میان افراد مشهور آشنا شود.

نسبت به انتخاب الگوی مناسب اهتمام پیدا کند.

کلیدواژه‌ها:

هویت – منابع هویت‌ساز – رسانه – گروه‌های مرجع – سلبریتی – ستاره – الگوی شخصیتی – هواداری و طرفداری

برای مشاهده کامل «گام‌های مسیر یادگیری» و بارگیری «محتوای بستهٔ یادگیری» باید عضو ابری‌شهر شوید.

گام‌های مسیر یادگیری

زمان: ۴۵ تا ۵۵ دقیقه

شروع خوب :: ایجاد توجه به مسئله طرفداری و انگیزه‌های آن
درس‌گام 1 :: توجه دادن به دانش‌آموزان درباره توأمان بودن خوبی‌ها و بدی‌ها در افراد
درس‌گام 2 :: آشنایی با دسته‌بندی شخصیت‌های مشهور
پایان خوب :: ایجاد توجه به اثر الگو گرفتن از دیگران بر شخصیت
ارزشیابی
سخنی با معلم

گام‌های مسیر یادگیری

زمان: ۴۵ تا ۵۵ دقیقه

|
شروع خوب :: ایجاد توجه به مسئله طرفداری و انگیزه‌های آن

پیشنهاد ۱
مباحثه دانش‌آموزی
۱۰ دقیقه

برای ورود به بحث «طرفداری»، دو کلمه «بازیگر» و «ورزشکار» را در قالب بازی پانتومیم با دانش‌آموزی اجرا کنید.
سپس به این بهانه با آنها درباره ورزشکار یا بازیگر محبوب‌شان گفتگو کنید.
نکته: دقت کنید که روند بحث به سمت معرفی بازیگر یا ورزشکار نامناسب از لحاظ تربیتی نرود.

پیشنهاد 2
مباحثه دانش‌آموزی
۱۰ دقیقه

درباره «فوتبال جذاب این هفته» و یا «فیلمی که در حال حاضر در تلویزیون یا سینما پخش می‌شود» یا «یکی از خبر‌های پرسروصدای افراد مشهور» گفتگو کنید و بحث را به سمت ستاره‌هایی که این در تیم و یا سریال بازی می‌کنند ببرید. از این طریق موضوع طرفداری را پیش بکشید.

درس‌گام 1 :: توجه دادن به دانش‌آموزان درباره توأمان بودن خوبی‌ها و بدی‌ها در افراد

پیشنهاد 1
پرسشگری معلم
۱۰ دقیقه

پیش از کلاس یک شخصیت معروف که مطمئن هستید اغلب بچه‌ها می‌شناسند انتخاب کنید و با قدری جستجو در اخبار مرتبط با وی، ویژگی‌های مثبت و منفی شخصیتش را احصاء کنید.
پس از آن در کلاس پای تخته بنویسید: «شخصیت 1» و «شخصیت 2».
زیر «شخصیت 1» فقط توانمندی‌ها و خوبی‌های شخصیت مورد نظر را بنویسید. به همین ترتیب زیر عنوان «شخصیت 2» همه ضعف‌ها و بدی‌های آن شخص را بنویسید.
اکنون از دانش‌آموزان بپرسید «شما طرفدار کدام شخصیت هستید؟» مشخصاً دانش‌آموزان شخصیت 1 را انتخاب می‌کنند.
پس از شنیدن نظرات، دانش‌آموزان را با گفتن اینکه «شخصیت 1 و 2» در اصل هر دو یک نفر هستند غافلگیر کنید!
مجدداً نظرات آنها را جویا شوید و بحث را به این سمت ببرید که هر انسان دارای توانمندی‌ها و کاستی‌هایی است که باید آن را در نظر بگیریم.

پیشنهاد 2
نمایش خلاق
۱۵ دقیقه

دانش‌آموزان را برای انجام یک نمایش خلاق گروه‌بندی کنید.
سپس از آن ها بخواهید نمایش «روی دیگر ستاره» را با این مضمون اجرا کنند که «یک شخصیت مشهور (ورزشکار، بازیگر، سیاستمدار و …) جلوی رسانه‌ها کاملاً اخلاق‌مدارانه رفتار می‌کند. اما در مواجهه مستقیم با افراد رفتار نامناسب و مغرورانه نشان می‌دهد.»
برای مثال فوتبالیستی که تماشاگران و تیم‌ها را در نشست خبری به اخلاق دعوت می‌کند اما خود در رختکن با هم‌تیمی‌های خود بدرفتاری می‌کند. یا بازیگری که در مصاحبه‌های رسانه‌ای می‌گوید مسئولین باید به مردم توجه کنند اما خودش زمانی که در خیابان و فروشگاه با مردم مواجه می‌شود مغرورانه برخورد می‌کند و به آنها بی‌احترامی می‌کند.

پس از اجرای نمایش‌ها، طی گفتگو با دانش‌آموزان آنها را به این نکته که «هر شخصیت مشهور، الزاماً آن چیزی که در رسانه از خود بازنمایی می‌کند نیست و در واقعیت به صورت توأمان دارای نقاط قوت و ضعف است» توجه دهید.

پیشنهاد 3
بیان مستقیم
۱۰ دقیقه

#پرده‌نگار را پخش کنید و به کمک آن، توأمان بودن ویژگی‌های مثبت و منفی در شخصیت افراد مشهور را به دانش‌آموزان تذکر دهید.

درس‌گام 2 :: آشنایی با دسته‌بندی شخصیت‌های مشهور

پیشنهاد 1
پرسشگری معلم
۱۵ دقیقه

اسامی برخی شخصیت‌های مشهور را پای تخته بنویسید و به کمک دانش‌آموزان آنها را بر اساس «نوع مهارت» (اکتسابی/ذاتی، مفید/غیرمفید)، «چگونگی مشهور شدن» (خودبه‌خود و در طول زمان، رسانه‌های اجتماعی و …)، «مدت شهرت» (طولانی مدت و ماندگار/کوتاه مدت و گذرا) تقسیم کنید.
سپس سه دسته افراد مشهور را برایشان با مصادیق توضیح دهید:

  • افراد معروف: شخصی که بخاطر ویژگی برجسته و استمرار آن در طول زمان مشهور شده است.
  • افراد ستاره: شخصی که به طور خاص به خاطر توانمندی هنری خود برای مدتی مشهور می‌شود.
  • چهره‌های مجازی: شخصی که نه به خاطر توانمندی بلکه صرفاً به کمک رسانه‌های اجتماعی به شهرت رسیده است.

پیشنهاد 2
بیان مستقیم
۱۵ دقیقه

به کمک #پرده‌نگار دسته‌بندی سه گانه انواع شخصیت‌های مشه

پایان خوب :: ایجاد توجه به اثر الگو گرفتن از دیگران بر شخصیت

پیشنهاد 1
نمایش خلاق
۱۵ دقیقه

خودتان یا گروهی از دانش‌آموزان ضرب‌المثل «کلاغ می‌خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد، راه رفتن خودش را هم فراموش کرد» را به صورت پانتومیم یا بازآفرینی قصه آن از طریق نمایش اجرا کنند.

پس از نمایش، درباره اثر الگو گرفتن از افراد بر شبیه شدن به آنها گفتگو کنید. دانش‌اموزان را به د.گ1 ارجاع دهید: «اگر در همه چیز یک نفر را الگو کنیم، ممکن است بدی‌های وی هم به ما منتقل شود»
اینطور جمع‌بندی کنید که «تعصب روی طرفداری از شخصیت‌ها کار درستی نیست» و «باید در انتخاب الگو نهایت دقت و وسواس را بخرج داد»

پیشنهاد 2
بیان مستقیم
۱۰ دقیقه

#پرده‌نگار را نمایش داده به کمک آن درباره «شبیه شدن در خوبی و بدی به شخصیتی که از آن الگو می‌گیریم» گفتگو کنید.

ارزشیابی

پیشنهاد 1
تحقیق و کاوشگری
۲۰ دقیقه

از دانش‌آموزان بخواهید #کاربرگ1 را درباره این سوال که «از هر یک از اطرافیان خود (پدر، مادر، مادر بزرگ، پدربزرگ، معلم و …) چه چیز را می‌خواهید الگو بگیرید؟» تکمیل کنند.

پیشنهاد 2
تحقیق و کاوشگری
۲۰ دقیقه

هر دانش‌آموز دو نفر از کسانی که طرفدارشان است را انتخاب کرده، مشخص کند جزو کدام دسته سه‌گانه افراد مشهور (معروف، ستاره، چهره مجازی) است و نقاط قوت و ضعف آنها را در برگه یادداشت کند.

سخنی با معلم
  • از نظر قانونی و تربیتی عضویت و حضور کودکان در انواع رسانه‌های اجتماعی تا قبل از ۱۳ سالگی ممنوع است و بعد از آن هم با اجازه و نظارت والدین و در شرایطی سخت‌گیرانه ممکن خواهد بود. لذا این درسنامه در پی عادی‌سازی استفاده دانش‌آموزان دبستانی از این ابزارها نیست و با توجه به شرایط واقعی جامعه، به دنبال کاهش آسیب‌ها و مدیریت عوارض حضور زودهنگام بچه‌ها در رسانه‌های اجتماعی است.
  • به منظور آشنایی دانش‌آموزان با الگوهای مناسب، می‌توانید برخی از کتاب‌های زندگی‌نامه‌ای جذاب مربوط به مشاهیر ایران، علما و عرفا، دانشمندان، شهیدان دفاع مقدس و … را معرفی و دانش‌آموزان را به خواندن آنها تشویق کنید.
  • با توجه به چالش‌های هویتی مختلف دانش‌آموزان، از انجام گفتگوی انفرادی یا ارجاع دانش‌آموزان به مشاور مدرسه غافل نشوید.

پایهٔ تحصیلی

۴، ۵ و ۶

زمان اجرا

۵۰ دقیقه

فصل

  • هویت مجازی و گروه‌های مرجع

بخش

  • دانش ارتباطی

زمینهٔ تلفیق

  • مطالعات اجتماعی پایه پنجم: فصل 1 «زندگی با دیگران»

محتوای بستهٔ یادگیری

  • پرده‌نگار (CI456-e1-P1)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه pptx
  • کاربرگ ۱ (CI456-e1-K1)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه docx
  • کاربرگ ۱ نسخه معلم (CI456-e1-K1M)
    • مشاهده نسخه pdf
  • ویدیو ۱ (CI456-e1-V1)
    • مشاهده ویدیو
  • ویدیو ۲ (CI456-e1-V2)
    • مشاهده ویدیو
  • ویدیو ۳ (CI456-e1-V3)
    • مشاهده ویدیو
  • ویدیو ۴ (CI456-e1-V4)
    • مشاهده ویدیو

برای مشاهده و دریافت فایل‌ها
لطفاً وارد حساب کاربری خود شوید.

طراح درسنامه

  • طراحان آموزشی ابری‌شهر

آخرین به‌روزرسانی:

پنجشنبه 29 آذر 1403

لینک کوتاه:

https://abrishahr.ir/2889

دسترسی سریع

  • درباره ابری‌شهر
  • ارتباط با ابری‌شهر
  • همکاران ابری‌شهر
  • محصولات ابری‌شهر
  • مجوزهای ابری‌شهر

رسانه‌های اجتماعی

Ebale Eeitaa Eaparat

راه‌های ارتباطی

  • تهران، خیابان شهرآرا، نبش خیابان شهید ملکوتی، پلاک ۷۰، کدپستی ۱۴۴۳۸۸۳۱۷۴
  • 02166930293 09030330123
  • info@abrishahr.ir
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات
موسسه تربیت رسانه ای باران
logo-samandehi

تمامی حقوق ابری‌شهر برای مؤسسه تربیت رسانه‌ای باران محفوظ است.

  • منو
  • دسته بندی ها
Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
سبد خرید
بستن
  • Afghanistan (+93)
  • Albania (+355)
  • Algeria (+213)
  • American Samoa (+1)
  • Andorra (+376)
  • Angola (+244)
  • Anguilla (+1)
  • Antigua (+1)
  • Argentina (+54)
  • Armenia (+374)
  • Aruba (+297)
  • Australia (+61)
  • Austria (+43)
  • Azerbaijan (+994)
  • Bahrain (+973)
  • Bangladesh (+880)
  • Barbados (+1)
  • Belarus (+375)
  • Belgium (+32)
  • Belize (+501)
  • Benin (+229)
  • Bermuda (+1)
  • Bhutan (+975)
  • Bolivia (+591)
  • Bonaire, Sint Eustatius and Saba (+599)
  • Bosnia and Herzegovina (+387)
  • Botswana (+267)
  • Brazil (+55)
  • British Indian Ocean Territory (+246)
  • British Virgin Islands (+1)
  • Brunei (+673)
  • Bulgaria (+359)
  • Burkina Faso (+226)
  • Burundi (+257)
  • Cambodia (+855)
  • Cameroon (+237)
  • Canada (+1)
  • Cape Verde (+238)
  • Cayman Islands (+1)
  • Central African Republic (+236)
  • Chad (+235)
  • Chile (+56)
  • China (+86)
  • Colombia (+57)
  • Comoros (+269)
  • Cook Islands (+682)
  • Côte d'Ivoire (+225)
  • Costa Rica (+506)
  • Croatia (+385)
  • Cuba (+53)
  • Curaçao (+599)
  • Cyprus (+357)
  • Czech Republic (+420)
  • Democratic Republic of the Congo (+243)
  • Denmark (+45)
  • Djibouti (+253)
  • Dominica (+1)
  • Dominican Republic (+1)
  • Ecuador (+593)
  • Egypt (+20)
  • El Salvador (+503)
  • Equatorial Guinea (+240)
  • Eritrea (+291)
  • Estonia (+372)
  • Ethiopia (+251)
  • Falkland Islands (+500)
  • Faroe Islands (+298)
  • Federated States of Micronesia (+691)
  • Fiji (+679)
  • Finland (+358)
  • France (+33)
  • French Guiana (+594)
  • French Polynesia (+689)
  • Gabon (+241)
  • Georgia (+995)
  • Germany (+49)
  • Ghana (+233)
  • Gibraltar (+350)
  • Greece (+30)
  • Greenland (+299)
  • Grenada (+1)
  • Guadeloupe (+590)
  • Guam (+1)
  • Guatemala (+502)
  • Guernsey (+44)
  • Guinea (+224)
  • Guinea-Bissau (+245)
  • Guyana (+592)
  • Haiti (+509)
  • Honduras (+504)
  • Hong Kong (+852)
  • Hungary (+36)
  • Iceland (+354)
  • India (+91)
  • Indonesia (+62)
  • Iran (+98)
  • Iraq (+964)
  • Ireland (+353)
  • Isle Of Man (+44)
  • Israel (+972)
  • Italy (+39)
  • Jamaica (+1)
  • Japan (+81)
  • Jersey (+44)
  • Jordan (+962)
  • Kazakhstan (+7)
  • Kenya (+254)
  • Kiribati (+686)
  • Kuwait (+965)
  • Kyrgyzstan (+996)
  • Laos (+856)
  • Latvia (+371)
  • Lebanon (+961)
  • Lesotho (+266)
  • Liberia (+231)
  • Libya (+218)
  • Liechtenstein (+423)
  • Lithuania (+370)
  • Luxembourg (+352)
  • Macau (+853)
  • Macedonia (+389)
  • Madagascar (+261)
  • Malawi (+265)
  • Malaysia (+60)
  • Maldives (+960)
  • Mali (+223)
  • Malta (+356)
  • Marshall Islands (+692)
  • Martinique (+596)
  • Mauritania (+222)
  • Mauritius (+230)
  • Mayotte (+262)
  • Mexico (+52)
  • Moldova (+373)
  • Monaco (+377)
  • Mongolia (+976)
  • Montenegro (+382)
  • Montserrat (+1)
  • Morocco (+212)
  • Mozambique (+258)
  • Myanmar (+95)
  • Namibia (+264)
  • Nauru (+674)
  • Nepal (+977)
  • Netherlands (+31)
  • New Caledonia (+687)
  • New Zealand (+64)
  • Nicaragua (+505)
  • Niger (+227)
  • Nigeria (+234)
  • Niue (+683)
  • Norfolk Island (+672)
  • North Korea (+850)
  • Northern Mariana Islands (+1)
  • Norway (+47)
  • Oman (+968)
  • Pakistan (+92)
  • Palau (+680)
  • Palestine (+970)
  • Panama (+507)
  • Papua New Guinea (+675)
  • Paraguay (+595)
  • Peru (+51)
  • Philippines (+63)
  • Poland (+48)
  • Portugal (+351)
  • Puerto Rico (+1)
  • Qatar (+974)
  • Republic of the Congo (+242)
  • Romania (+40)
  • Reunion (+262)
  • Russia (+7)
  • Rwanda (+250)
  • Saint Helena (+290)
  • Saint Kitts and Nevis (+1)
  • Saint Pierre and Miquelon (+508)
  • Saint Vincent and the Grenadines (+1)
  • Samoa (+685)
  • San Marino (+378)
  • Sao Tome and Principe (+239)
  • Saudi Arabia (+966)
  • Senegal (+221)
  • Serbia (+381)
  • Seychelles (+248)
  • Sierra Leone (+232)
  • Singapore (+65)
  • Sint Maarten (+1)
  • Slovakia (+421)
  • Slovenia (+386)
  • Solomon Islands (+677)
  • Somalia (+252)
  • South Africa (+27)
  • South Korea (+82)
  • South Sudan (+211)
  • Spain (+34)
  • Sri Lanka (+94)
  • St. Lucia (+1)
  • Sudan (+249)
  • Suriname (+597)
  • Swaziland (+268)
  • Sweden (+46)
  • Switzerland (+41)
  • Syria (+963)
  • Taiwan (+886)
  • Tajikistan (+992)
  • Tanzania (+255)
  • Thailand (+66)
  • The Bahamas (+1)
  • The Gambia (+220)
  • Timor-Leste (+670)
  • Togo (+228)
  • Tokelau (+690)
  • Tonga (+676)
  • Trinidad and Tobago (+1)
  • Tunisia (+216)
  • Turkey (+90)
  • Turkmenistan (+993)
  • Turks and Caicos Islands (+1)
  • Tuvalu (+688)
  • U.S. Virgin Islands (+1)
  • Uganda (+256)
  • Ukraine (+380)
  • United Arab Emirates (+971)
  • United Kingdom (+44)
  • United States (+1)
  • Uruguay (+598)
  • Uzbekistan (+998)
  • Vanuatu (+678)
  • Venezuela (+58)
  • Vietnam (+84)
  • Wallis and Futuna (+681)
  • Western Sahara (+212)
  • Yemen (+967)
  • Zambia (+260)
  • Zimbabwe (+263)
ورود به سیستم ×
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ورود با کد یکبارمصرف
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت
استفاده از محتوای ابری‌شهر همواره برای شما رایگان خواهد بود. لطفاً برای دسترسی و خدمت‌رسانی بهتر ما به شما، خودتان را معرفی بفرمایید. اطلاعات شما هرگز نزد دیگران فاش نخواهد شد و صرفاً برای ارتباط با خود شما استفاده می‌شود.

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت