درسنامه
من نَه منم!
هویت ما چگونه از فضای مجازی اثر میپذیرد؟
نوجوانی سن شکلگیری و تثبیت هویت است. از آنجا که گسترش رسانهها، الگوهای هویتی را متنوع کرده؛ این موضوع منجر به سردرگمی نوجوان میشود. در این درسنامه ضمن توجه دادن دانشآموزان به اهمیت مفهوم هویت، آنها را نسبت به منابع هویتساز و به طور خاص اثر رسانهها و گروههای مرجع بر شکلگیری هویت هشیار میکنیم و ضرورت انتخاب الگوی مناسب هویتی را تبیین میکنیم. در نهایت تأملی بر نمایشی شدن فرهنگ و تبعات آن نیز صورت میگیرد.
شایستگیهای هدف:
- معنای هویت و اهمیت آن در زندگی را درک کند.
- منابع هویتساز را بشناسد.
- اثر رسانهها و گروههای مرجع بر هویت خود را مدیریت کند.
- نسبت به نمایشی شدن فرهنگ و تبعات آن آگاه شود.
کلیدواژهها:
هویت – منابع هویتساز – رسانه – گروههای مرجع – سلبریتی – ستاره – نمایشی شدن فرهنگ
برای مشاهده کامل «گامهای مسیر یادگیری» و بارگیری «محتوای بستهٔ یادگیری» باید عضو ابریشهر شوید.
گامهای مسیر یادگیری
زمان: ۶۵ تا ۸۰ دقیقه
گامهای مسیر یادگیری
زمان: ۶۵ تا ۸۰ دقیقه
پیشنهاد ۱
فعالیت مشارکتی
۳۰ دقیقه
در آغاز کلاس توجه دانشآموزان را به مفهوم «هویت» و ابعاد مختلف آن جلب میکنیم:
- دانشآموزان را به گروههای ۳ یا ۴ نفره تقسیم کنید. سپس به هر یک از دانشآموزان یک نسخه از #کاربرگ1 را بدهید. این کاربرگ نسخهای از جدول موسوم به «پنجره جو – هری» (Johari window) است که به دانشآموزان کمک میکند با تکمیل گروهی آن ابعاد جدیدی از شخصیت خود را بشناسند.
- از دانشآموزان بخواهید که هر نفر ابتدا نوار «بخش یک: من (نام و نام خانوادگی) از نگاه خودم» را با صفات و ویژگیهای ظاهری/مهارتی/اخلاقی/درسی/خانوادگی که خود را با آن میشناسند پر کنند. (حداکثر 10 دقیقه فرصت دهید)
- پس از این مرحله، نوار «بخش دو: (نام و نام خانوادگی) از نگاه دیگران» را برش داده و به صورت گردشی به همگروهیهای خود بدهند تا آن را بر اساس صفات و ویژگیهایی که از وی سراغ دارند تکمیل کنند. (حداکثر 5 دقیقه فرصت دهید)
- پس از آنکه همه اعضای گروه، نوار بخش دو را تکمیل کردند از گروهها بخواهید هر برگه را به صاحب اصلیاش برگردانند. سپس به کمک اشتراک نوار اول و نوار دوم، ناحیههای چهارگانه جدول را تکمیل کنند: (10 دقیقه فرصت دهید)
– ناحیه آشکار: آنچه هم خودِ فرد میداند؛ هم دیگران. (اشتراک نوار 1 و 2)
– ناحیه کور: آنچه دیگران درباره فرد میدانند؛ اما خودش نمیداند. (افتراق نوار 2 با 1)
– ناحیه پنهان: آنچه فرد درباره خود میداند؛ اما دیگران هنوز وی را به این ویژگی نمیشناسند. (افتراق نوار 1 با 2)
– ناحیه ناشناخته: خصلتهای نهفتهای که هنوز نه فرد درباره خود میداند؛ نه دیگران. (آنچه نه در نوار 1 است نه نوار 2) برای این منظور مجموعه صفات پیشنهادی در کاربرگ راهنمای معلم را برای دانشآموزان بیان کنید تا از میان آنها ویژگیهای نهفته احتمالیشان را انتخاب کنند.
پس از تکمیل جدولها، از دانشآموزان بخواهید تجربه خود را از این فعالیت بیان کرده و اگر کشف جدیدی درباره هویت و شخصیت خود داشتند یا توجهشان به نکته جالبی درباره خودشان جلب شد آن را برای کلاس نقل کنند.
در پایان نیز درباره اینکه آیا این واقعاً هویت آنهاست یا نه و این صفات و ویژگیها تحت تاثیر چه عواملی شکل گرفته است گفتگو کنید.
نکته: اثربخشتر شدن این فعالیت در گرو ایجاد محیط امن و به دور از تمسخر و قضاوت است. از این رو از شوخی کردن با نوشته دانشآموزان یا برچسب زدن بر آنها به شدت پرهیز کنید. همچنین هرگونه تمسخر دانشآموزان نسبت به هم را مدیریت کنید.
پیشنهاد 2
فعالیت مشارکتی
۲۰ دقیقه
به منظور توجه دادن دانشآموزان نسبت به ورودیهای هویت و خروجی آن در رفتار افراد، دانشآموزان را به گروههای 2 تا 3 نفره تقسیم کرده و #کاربرگ2 را میان گروهها توزیع کنید.
مرحله اول: در این کاربرگ مجموعهای از وقایع زندگی برای شخصیتهای فرضی مختلف ذکر شده است و دانشآموزان باید ویژگیهای شخصیتی که این وقایع را پشت سر گذاشته است حدس بزنند.
مرحله دوم: همان شخصیتها در مجموعهای از موقعیتهای مختلف قرار میگیرند و دانشآموزان باید بر اساس هویتی که از آنها در نظر گرفتهاند، واکنش احتمالی شخصیتها را بنویسند.
پس از تکمیل کاربرگ، با دانشآموزان درباره منابع هویت و اثرات آن گفتگو کنید و از آنها بخواهید که اگر تجربه مشابهی از اثرگذاری یک منبع هویتی بر شخصیت فعلیشان دارند بیان کنند.
نکته: در بخش گفتگوی پایانی به تمسخر دانشآموزان نسبت به هم حساس باشید و آن را مدیریت کنید تا فضای امن برای ابراز هویت در کلاس ایجاد شود.
پیشنهاد ۳
پرسشگری معلم
۱۵ دقیقه
از دانشآموزان بپرسید: «هویت خود را توصیف کنید.»
احتمالاً به برخی صفات و ویژگیها اشاره کنند. آنها را به چالش بکشید:
- «یعنی اگر این ویژگی نباشد، تو دیگر آدم دیگری هستی؟»
- «این تصور تو از هویتت، از کجا آمده است؟»
- «اثر این تلقی تو از هویتت کجا خود را نشان میدهد؟»
بحث را به پیچیدگی مفهوم هویت و اثر القائی محیط بر آن برسانید.
پیشنهاد 1
بیان مستقیم
۱۵ دقیقه
#پردهنگار را پخش کنید و با دانشآموزان درباره منابع هویتساز و به طور خاص اثر رسانهها بر هویت گفتگو کنید.
پیشنهاد 2
مباحثه دانشآموزی
۱۵ دقیقه
در ادامه پیشنهادهای ش.خ، منابع تشکیلدهنده هویت را با گفتگوی دانشآموزان پای تخته رسم کنید.
سپس درباره نقش رسانه در شکلگیری هویت گفتگو کنید: مثلاً از دانشآموزان درباره تجربهشان از الگوگیری از شخصیت فیلمهای سینمایی در رفتار، تکه کلام، پوشش، ایدهآل بدنی (کلیشه بدن)، فانتزیهای ذهنی و … سوال کنید.
پیشنهاد 1
بیان مستقیم
۲۰ دقیقه
#پردهنگار را پخش کنید و به کمک آن چیستی «گروههای مرجع» و اثر الگویی آنها در شکلگیری هویت را برای دانشآموزان توضیح دهید.
پیشنهاد 2
پرسشگری معلم
۲۰ دقیقه
قصد داریم توجه دانشآموزان را به اثر الگویی مخرب افراد مشهور جلب کنیم. برای این منظور ویژگیهای اخلاقی پنج شخصیت معروف و جنجالی را به صورت بینام پای تخته بنویسید.
سپس از دانشآموزان بپرسید که «کدام یک را به عنوان الگوی زندگی خود انتخاب میکنید؟»
پس از آن نام شخصیتها را بیان کنید و گفتگو با دانشآموزان درباره اثر گروههای مرجع بر هویت دنبالکنندگان آنها را بیان کنید.
نکته: از معرفی شخصیتهای غیرهمجنس با دانشآموزان خودداری کنید.
انواع دستهبندی گروه مرجع افراد مشهور را با کمک دانشآموزان بیان کنید:
- معروف: شخصی که بخاطر ویژگی برجسته و استمرار آن در طول زمان مشهور شده است.
- ستاره: شخصی که به طور خاص به خاطر توانمندی هنری خود در دورهای مشهور میشود.
- سلبریتی: شخصی که نه به خاطر توانمندی بلکه صرفاً به کمک رسانههای اجتماعی به شهرت رسیده است.
پیشنهاد 1
بیان مستقیم
۱۵ دقیقه
#پردهنگار را پخش کنید و پدیده نمایشی شدن فرهنگ را با توجه به مفاهیم آموزش داده شده درباره «رسانه» و «گروههای مرجع» به دانشآموزان معرفی کنید.
پیشنهاد 2
مباحثه دانشآموزی
۱۵ دقیقه
در گفتگو با دانشآموزان برخی مصادیق نمایشی شدن فرهنگ را مرور کنید. برای مثال:
- «فرهنگ کریسمس (سال نو میلادی) چیست و چه آدابی دارد؟»
- «شما چطور با آن آشنا شدید؟» (اشاره به رسانهها و گروههای مرجع)
- «گسترش این فرهنگ چه اثرات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دارد؟»
در جمعبندی بحث، به جایگاه عناصر نمایشی شدهی فرهنگ در مقایسه با سایر قسمتهای کمتر نمایشی شده بپردازید و دانشآموزان را به توجه نسبت به همه زوایای فرهنگ ایرانی-اسلامی خودمان حساس کنید.
پیشنهاد 1
تحقیق و کاوشگری
۱۲۰ دقیقه
به عنوان تکلیف جلسه از دانشآموزان بخواهید مستند داستانی «معضل اجتماعی» (The Social Dilemma) را که درباره چگونگی اثرگذاری رسانههای اجتماعی بر هویت و سبک زندگی است تماشا کرده و #کاربرگ فیلمپژوهی آن را تکمیل کنند.
پیشنهاد 2
تحقیق و کاوشگری
۲۰ دقیقه
از دانشآموزان بخواهید فعالیت «پنجره جو – هری» (ش.خ پ1) را در محیط خانواده اجرا کنند و نتیجه آن را به کلاس ارائه دهند.
- به منظور آشنایی دانشآموزان با الگوهای جدید، میتوانید برخی از کتابهای زندگینامهای جذاب مربوط به مشاهیر ایران، علما، عرفا و دانشمندان، شهیدان دفاع مقدس و … را معرفی و دانشآموزان را به خواندن آنها تشویق کنید.
- با توجه به چالشهای هویتی مختلف دانشآموزان، از انجام گفتگوی انفرادی یا ارجاع دانشآموزان به مشاور مدرسه غافل نشوید.

پایهٔ تحصیلی
۷، ۸، ۹ و ۱۰

زمان اجرا
۶۰ دقیقه

زمینهٔ تلفیق
- تفکر و سبکزندگی پایه هفتم: بخش 6 قسمت «معیار من در انتخاب دوست چیست؟»
محتوای بستهٔ یادگیری
- پردهنگار (CI789-e1-P1)
- مشاهده نسخه pdf
- بارگیری نسخه pptx
- کاربرگ ۱ (CI789-e1-K1)
- مشاهده نسخه pdf
- بارگیری نسخه docx
- کاربرگ ۱ نسخه معلم (CI789-e1-K1M)
- مشاهده نسخه pdf
- کاربرگ ۲ (CI789-e1-K2)
- مشاهده نسخه pdf
- بارگیری نسخه docx
- کاربرگ ۲ نسخه معلم (CI789-e1-K2M)
- مشاهده نسخه pdf
- کاربرگ فیلمپژوهی ۱ (CI789-e1-V1K)
- مشاهده نسخه pdf
- بارگیری نسخه docx
- کاربرگ فیلمپژوهی ۱ نسخه معلم (CI789-e1-V1KM)
- مشاهده نسخه pdf
- کاربرگ فیلمپژوهی ۲ (CI789-e1-V2K)
- مشاهده نسخه pdf
- بارگیری نسخه docx
- کاربرگ فیلمپژوهی ۲ نسخه معلم (CI789-e1-V2KM)
- مشاهده نسخه pdf
برای مشاهده و دریافت فایلها
لطفاً وارد حساب کاربری خود شوید.
طراح درسنامه
- طراحان آموزشی ابریشهر
آخرین بهروزرسانی:
سه شنبه 1 آبان 1403
لینک کوتاه: