درسنامه
هر نکته مکانی دارد
انواع سکوهای رسانه اجتماعی چیست و چطور بهترین آنها را انتخاب کنیم؟
یکی از اشتباهات رایج کاربران فضای مجازی این است که به تفاوت کارکردهای رسانههای اجتماعی مختلف توجه ندارند و گونههای مختلف فعالیتهای مجازی خود را در یکی دو رسانه اجتماعی محدود متمرکز کردهاند. این در حالی است که قابلیتهای هر رسانه اجتماعی برای پاسخ به نیاز و هدف خاصی توسعه یافته است. از اینرو در این درس پس از آشنایی با مفهوم «سکوی اینترنتی»، دستهبندی جامعی از انواع رسانههای اجتماعی ارائه میکنیم و به دانشآموزان توصیه میکنیم متناسب با محتوا و هدفی که دارند، رسانه اجتماعی مناسب را انتخاب کنند. در پایان نیز با چگونگی اعمال حکمرانی توسط سکوها از طریق بیانیه مهم «شرایط استفاده از خدمات» آنها آشنا میشویم.
شایستگیهای هدف:
- مفهوم سکو (پلتفرم) در اینترنت و حکمرانی آن را درک کند.
- گونههای مختلف سکوهای رسانه اجتماعی بشناسد.
- با رسانههای اجتماعی ایرانی آشنا شود.
- بتواند براساس نیاز و هدف خود رسانه اجتماعی مناسب را انتخاب کند.
- اهمیت بیانیه «شرایط استفاده از خدمات» را درک کند.
کلیدواژهها:
پلتفرم – حکمرانی پتلفرم – رسانههای اجتماعی – بیانیه شرایط استفاده از خدمات
برای مشاهده کامل «گامهای مسیر یادگیری» و بارگیری «محتوای بستهٔ یادگیری» باید عضو ابریشهر شوید.
گامهای مسیر یادگیری
زمان: ۵۰ تا ۸۰ دقیقه
گامهای مسیر یادگیری
زمان: ۵۰ تا ۸۰ دقیقه
پیشنهاد ۱
فعالیت مشارکتی
۴۰ دقیقه
به منظور آشنایی دانشآموزان با گونههای مختلف رسانههای اجتماعی، یک فعالیت مشارکتی داریم که در آن دانشآموزان پس از مواجهه با رسانههای اجتماعی گوناگون، سعی میکنند آنها را دستهبندی کنند.
ابتدا دانشآموزان را به گروههای 3 تا ۵ نفره تقسیم کنید. در صورت امکان چیدمان کلاس را نیز تغییر داده و از اعضای هر گروه بخواهید به شکل دایرهای دور هم بنشینند.
#کاربرگ1 را میان گروهها توزیع کنید. این کاربرگ حاوی مجموعهای از نشانواره (Logo) رسانههای اجتماعی به صورت کارتهای مجزاست.
بهتر است #کاربرگ1 را پیش از کلاس به صورت رنگی روی کاغذ ضخیم چاپ کرده و خودتان برش دهید تا در کلاسهای مختلف از آن استفاده کنید. در غیر این صورت از گروهها بخواهید در ابتدای فعالیت کارتها را به کمک قیچی یا خطکش برش دهند.
از گروهها بخواهید که کارتها را بررسی کرده و رسانههای اجتماعی که هیچکدام از اعضای گروه آن را نمیشناسند از بقیه جدا کنند. در ادامه کارتهای ناشناخته را به صورت اختصاصی برای هر گروه یا به شکل عمومی برای کلاس در یک جمله معرفی کنید.
در مجموع برای این کار حداکثر 5 دقیقه (+ 5 دقیقه تمدید) فرصت دهید.
پس از پایان بررسی رسانههای اجتماعی، به گروهها بگویید که کارتهای موجود را مبتنی بر معیار دلخواه خودشان، به پنج یا شش یا هفت دسته تقسیم کرده و برای هر دسته نام مناسب انتخاب کنند. در ادامه باید دستهبندیها و نام رسانههای اجتماعی مرتبط با هر دسته را روی #کاربرگ2 ثبت کنند.
در مجموع برای این مرحله حداکثر 10 دقیقه (+ 5 دقیقه تمدید) زمان دهید.
با پایان یافتن فرصت دستهبندی، از گروهها بخواهید نمایندهشان پای تخته بیاید و دستههایی که در گروه به آنها رسیدند روی تخته بنویسند.
پس از نوشته شدن عنوان دستهبندیها، از گروهها درباره مصادیق رسانههای اجتماعی هر دسته و علت انتخابشان سوال و به صورت کلاسی نتیجه کار گروهها را نقد و بررسی کنید.
نکته: وجود فشار زمانی در تمام فرایند اجرا و همزمان با آن تهییج و تشویق دانشآموزان به انجام سریعتر فعالیت، از اصول مهم یادگیری همیارانه است.
در پایان بحث را به این سمت هدایت کنید که «به نظر میرسد هر رسانه اجتماعی برای کارکرد و استفاده خاصی طراحی شده است».
پیشنهاد 2
شکلدهی مفهوم
۲۰ دقیقه
#پردهنگار را اجرا کنید و از دانشآموزان بپرسید: «ملاقه به چه دردی میخورد؟»
پاسخهای اولیه احتمالاً به کارکردهای آن در آشپزخانه اشاره دارد. برای اینکه دانشآموزان به اهمیت کارکرد ذاتی وسایل برسند از آنها بپرسید که «اگر ملاقه و قاشق چاییخوری (یک ابزار بسیار مشابه ملاقه) را به جای هم استفاده کنیم چه میشود؟»
پس از مختصری گفتگو، ذهن دانشآموزان را به سمت کاربریهای غیرعادی و عجیب سوق دهید: «آیا نمیشود با ملاقه پشت کمر را خاراند؟ / خاک را بیل زد؟ / توی سر کسی زد؟ / خطاطی کرد؟ / به عنوان کلاه استفاده کرد؟»
بحث را به این سمت هدایت کنید که «به نظر میرسد هر ابزار فناورانهای، برای کاربری خاصی طراحی شده است» و از آنها بپرسید «آیا هر یک از رسانههای اجتماعی هم برای کاربرد خاصی طراحی شدهاند؟»
تصویر نشانواره برخی از رسانههای اجتماعی را نمایش دهید و در گفتگو با دانشآموزان کارکرد اصلی (درست) و کاربریهای فرعی (نادرست) آنها را مرور کنید.
پیشنهاد ۳
پرسشگری معلم
۲۰ دقیقه
چند موقعیت فرضی استفاده از رسانه اجتماعی نامناسب برای کاربردهای مختلف مطرح کنید و در گفتگو با دانشآموزان، چالشها-خطرات قابل تصور در این موقعیتها و ابزار جایگزین مناسبتر برای آن را بررسی کنید.
برای مثال میتوانید برخی از موقعیتهای زیر را به ترتیب مطرح کنید:
- مسئول جشن نیمه شعبان هیئتی، هماهنگی و تقسیم کار مراسم را در گروه مجازی 50 نفره اعضای هیئت در پیامرسان ایتا انجام میدهد. (چالشها: شلوغی گروه و ارسال پیامهای غیر مرتبط – ندیدن گروه توسط بعضی افراد – گم شدن کارها و وظایف سپرده شده میان انبوه پیامها)
- دانشآموزی روش رفع خطایی را که در فرایند نصب بازی مورد علاقهاش روی رایانه به آن برخورده با انتشار وضعیتی در بله سوال میکند. (چالشها: دیده نشدن وضعیت – محدودیت زمانی نمایش وضعیت – نبودن شخص متخصصی که پاسخ سوال را بداند در میان مخاطبینی که وضعیت وی را میبینند)
- دانشجویی با ارسال پیام خصوصی به حساب کاربری شرکتها در شبکههای اجتماعی دنبال کار میگردد. (چالشها: غیررسمی بودن درخواست – بررسی نشدن پیامهای خصوصی توسط شرکت – افشای تصاویر شخصی منتشر شده در حساب کاربری شخص متقاضی شغل و دوستان و آشنایانی که دنبالش میکنند)
- یک مدرس آشپزی، دستور پخت غذاها و آموزشهای آشپزیاش را در رسانه اجتماعی ویراستی منتشر میکند. (چالشها: محدودیت تعداد حروف در یک پیام ویراستی – نداشتن دستهبندی موضوعی – قابل جستجو نبودن محتوا در موتورهای جستجو)
- اعضای هیئت مدیره یک شرکت، جلسه مجازیشان را از طریق لایو اینستاگرام برگزار میکنند. (چالشها: لو رفتن اطلاعات خصوصی شرکت – ضبط ویدیوی جلسه و احتمال سوءاستفاده از آن – عدم امکان حضور/غیاب – محدودیت امکان تعامل شرکتکنندگان)
- مادری به خاطر پر شدن فضای ذخیرهسازی تلفن همراهش، فیلمهای تولد فرزندش را روی سرویس اشتراک ویدیوی آپارات بارگذاری و نگهداری میکند. (چالشها: احتمال دست به دست شدن ویدیو و سوءاستفاده افراد از آن – خدشه به آبروی فرزند در بزرگسالی وی به خاطر انتشار عمومی ویدیو – خطر هک شدن سکو و افشای عمومی ویدیو)
نکته: ممکن است دانشآموزان برای چالشهای مربوط به برخی از موقعیتهای ذکر شده، راهحلهایی ارائه کنند. شما بر این نکته تاکید کنید که «آیا ابزار مناسبتر با چالش کمتر و مزایای بیشتر برای این کار وجود ندارد؟»
بحث را اینطور جمعبندی کنید که «به نظر میرسد هر رسانه اجتماعی برای کارکردهای مخصوصی طراحی شده است»
پیشنهاد 1
پرسشگری معلم
۱۵ دقیقه
با این سوال آغاز کنید: «اصلیترین کاری که همه رسانههای اجتماعی انجام میدهند چیست؟»
پاسخها را به این سمت هدایت کنید: «جمع کردن آدمها دور هم و رساندن پیام به آنها»
سپس در گفتگو با دانشآموزان این کارکرد را به مشابه آن در محیط حقیقی تشبیه کنید: مثلاً «بلندی (سکو) کلاس که معلم برای تدریس روی آن میرود».
مفهوم «سکوی اینترنتی» و سه نکته مهم در تعریف آن (یک: کسبوکار بودن، دو: ارزشآفرینی از طریق ایجاد تعامل، سه: قانونگذاری برای تعامل) را به همراه بررسی مثالهایی از سکوهای رسانه اجتماعی و غیررسانه اجتماعی (مثل درگاه پرداخت آپ، برنامه اسنپ، درگاه یکپارچه خدمات دولت الکترونیکی و …) بیان کنید.
برای مطالعه بیشتر به مدخل پلتفرم در #دانشنامه مراجعه کنید.
پیشنهاد 2
بیان مستقیم
۱۵ دقیقه
#پردهنگار را پخش کرده و مفهوم «سکو» (پلتفرم) و نوع «رسانه اجتماعی» آن را برای دانشآموزان بیان کنید.
پیشنهاد 1
بیان مستقیم
۱۵ دقیقه
دستههای ششگانه تقسیمبندی رسانههای اجتماعی براساس کارکرد را پای تخته نوشته و مصادیق هر دسته را به کمک دانشآموزان فهرست کنید.
پیشنهاد 2
بیان مستقیم
۲۰ دقیقه
#پردهنگار را پخش کنید. سیر تحول دستهبندی رسانههای اجتماعی و تازهترین نسخه از آن را نمایش دهید. سپس به تعریف کارکرد اصلی هر دسته و مصادیق آن بپردازید.
نکته: با توجه به اینکه شکل دستهبندی رسانههای اجتماعی توسط آقای کاوازا به صورت سالانه بهروز میشود، سعی کنید حتماً آخرین نسخه آن را دریافت و در کلاس نمایش دهید.
برای این موضوع میتوانید عبارت «Fred Cavazza Social Media Landscape» را در گوگل جستجو یا به تارنمای شخصی آقای کاوازا (https://fredcavazza.net) مراجعه کنید.
پیشنهاد 1
پرسشگری معلم
۱۵ دقیقه
با دانشآموزان درباره «کاربرد آشنایی با دستهبندی رسانههای اجتماعی» گفتگو کنید. میتوانید آنها را به تشبیه ش.خ پ۲ ارجاع دهید.
بحث را اینطور جمعبندی کنید که «دستهبندی هر چیز کمک میکند انتخاب آگاهانهتری از محصولات متنوع آن داشته باشیم».
سپس آنها را تشویق کنید که از این به بعد به صورت کارکردمحور از رسانههای اجتماعی متناسب با نیاز و هدفشان استفاده کنند.
در انتهای بحث و حین مرور سه نکته مهم تعریف مفهوم «سکو»، از دانشآموزان به عنوان سوال پایانی بپرسید: «سکوهای رسانه اجتماعی نکته سوم (قانونگذاری بر تعامل) را چطور اعمال میکنند؟»
اشاره مختصری به بیانیه «شرایط استفاده از خدمات» که «اغلب کاربران آن را نخوانده تیک زده و میپذیرند» داشته باشید. میتوانید به عنوان نمونه چند جمله مهم از بیانیه گوگل یا اینستاگرام را برای آنها بخوانید.
پیشنهاد ۲
بیان مستقیم
۲۰ دقیقه
#پردهنگار را پخش کنید و به کمک دانشآموزان نمودار آقای کاوازا را اینبار با رسانههای اجتماعی ایرانی بازآفرینی کنید.
با دانشآموزان درباره توصیه به «استفاده طبق نیاز و هدف از رسانههای اجتماعی متناسب با کارکرد اصلی آنها» گفتگو کنید.
ذیل استفاده کارکرد محور و با ارجاع به نکته مهم سوم تعریف مفهوم «سکو»، بیانیه «شرایط استفاده از خدمات» و ضوابطی را که باید برای فعالیت در رسانههای اجتماعی رعایت کرد به دانشآموزان معرفی کنید.
پیشنهاد 1
تحقیق و کاوشگری
۱۰۰ دقیقه
از دانشآموزان بخواهید مستند «مرز دلهرهآور» (The Creepy Line) درباره چگونگی اثرگذاری رسانههای اجتماعی بر افکار عمومی در دنیا را ببینند. سپس #کاربرگ فیلمپژوهی آن را تکمیل کنند.
پیشنهاد ۲
تحقیق و کاوشگری
۳۰ دقیقه
هر یک از دانشآموزان یک رسانه اجتماعی را انتخاب کرده و تا جلسه آینده چکیدهای از محتوای و جملات مهم «سیاستنامه حریم خصوصی» و «بیانیه شرایط استفاده از خدمات» آن را به کلاس گزارش کند.
پیشنهاد 3
تحقیق و کاوشگری
۳۰ دقیقه
به دانشآموزان پیشنهاد دهید یک سکوی رسانه اجتماعی انتشارمحور را انتخاب کرده و روی آن مطالبی حول یکی از موضوعات علمی مورد علاقه خود جمعآوری و منتشر کنند.
- با توجه به تنوع محتوای موجود در رسانههای اجتماعی، ملاحظات اخلاقی و مسئولیت تربیتی معلمان نسبت دانشآموزان ایجاب میکند که تدریس این درسنامه به گونهای صورت نگیرد که دانشآموزان را تشویق به عضویت در رسانههای اجتماعی جدیدی که پیش از این نمیشناختند کند. از این رو در صورت اطلاع از اینکه عمده دانشآموزان کلاس درگیر استفاده از رسانههای اجتماعی نیستند، ضرورتی به تدریس این درسنامه وجود ندارد.
- تشویق دانشآموزان به فعالیت در رسانههای اجتماعی انتشارمحور که میتواند زمینه مطالعه علمی و تقویت نگارش آنها را فراهم کند، با رعایت ملاحظات تربیتی و هماهنگی و نظارت والدین توصیه میگردد. توجه و التزام عملی به ردهبندی سنی عضویت و کاربری هر یک از سکوهای اجتماعی ضروری است.
- یکی از شبهات پرتکرار در مقابل توصیه به انتخاب رسانه اجتماعی تخصصی و متناسب با کارکرد، مسئله حضور قاطبه مخاطبان در یک یا چند شبکه اجتماعی یا پیامرسان خاص است. در پاسخ باید به ضرورت مخاطبشناسی برای توزیع محتوا، ارزشآفرینی بالای محتوای تخصصی در مقابل محتوای عمومی و افزایش بازدهی و کیفیت فعالیتها در هنگام استفاده از ابزارهای تخصصی اشاره کرد.

پایهٔ تحصیلی
۷، ۸، ۹ و ۱۰

زمان اجرا
۶۰ دقیقه

زمینهٔ تلفیق
- آمادگی دفاعی پایه نهم: درس 9 «شناخت و مقابله با جنگ نرم»
محتوای بستهٔ یادگیری
- پردهنگار (LM789-e1-P1)
- مشاهده نسخه pdf
- بارگیری نسخه pptx
- کاربرگ ۱ (LM789-e1-K1)
- مشاهده نسخه pdf
- بارگیری نسخه docx
- کاربرگ ۱ نسخه معلم (LM789-e1-K1M)
- مشاهده نسخه pdf
- کاربرگ ۲ (LM789-e1-K2)
- مشاهده نسخه pdf
- بارگیری نسخه docx
- کاربرگ ۲ نسخه معلم (LM789-e1-K2M)
- مشاهده نسخه pdf
- کاربرگ فیلمپژوهی ۱ (LM789-e1-V1K)
- مشاهده نسخه pdf
- بارگیری نسخه docx
- کاربرگ فیلمپژوهی ۱ نسخه معلم (LM789-e1-V1KM)
- مشاهده نسخه pdf
برای مشاهده و دریافت فایلها
لطفاً وارد حساب کاربری خود شوید.
طراح درسنامه
- طراحان آموزشی ابریشهر
آخرین بهروزرسانی:
دوشنبه 30 مهر 1403
لینک کوتاه: