درسنامه
هوشْ پلاستیکی
هوش مصنوعی چگونه کار میکند و چطور از آن استفاده کنیم؟
با گسترش روزافزون کاربردهای هوش مصنوعی، ضرورت آشنایی و استفادهی صحیح از آن بیشتر جلوه میکند. در این درسنامه تصویری جامع و دقیق دربارهی هوش مصنوعی به دانشآموزان میدهیم و نگاههای فانتزی نظیر تصور آدمآهنی و روبات نسبت به هوش مصنوعی را از ذهن بچهها دور میکنیم. همچنین تأکید داریم دانشآموزان هوش مصنوعی را منحصر در هوش مصنوعی مولّد نبینند و آشنایی خوبی با انواع دیگر هوش مصنوعی و کاربردهای متکثّر آن در دنیای آینده پیدا کنند.
شایستگیهای هدف:
- ماهیت هوش مصنوعی را درک کند.
- با طرز کار هوش مصنوعی آشنا شود.
- اشتباهات هوش مصنوعی را بشناسد.
کلیدواژهها:
هوش مصنوعی – یادگیری ماشین
برای مشاهده کامل «گامهای مسیر یادگیری» و بارگیری «محتوای بستهٔ یادگیری» باید عضو ابریشهر شوید.
گامهای مسیر یادگیری
زمان: ۵۰ تا ۶۵ دقیقه
گامهای مسیر یادگیری
زمان: ۵۰ تا ۶۵ دقیقه
پیشنهاد ۱
نمایش خلاق
۱۰ دقیقه
با حالت کلافه و ناراحت وارد کلاس شوید. بعد از مدتی سکوت به دانشآموزان بگویید : «امروز خبری عجیب شنیدم… مثل اینکه امکان داره من کارم رو از دست بدم و از سالهای آینده هوش مصنوعی جایگزین خیلی از کارها بشه».
اینطور باب گفتگو درباره هوش مصنوعی را باز کنید: «بچه ها راستی میدونید هوش مصنوعی چیه؟»، «یعنی یک آدم آهنی قراره بیاد سر کلاستون؟» و …
پیشنهاد 2
مباحثه دانشآموزی
۱۰ دقیقه
کلمه هوش مصنوعی را برای دانشآموزان به صورت پانتومیم (از طریق در آوردن ادای آدم آهنی) اجرا کنید و از آنان بخواهید حدس بزنند.
بعد از حدس کلمه، مجدداً حرکاتی را که باعث شد دانشآموزان متوجه آن شوند مرور کنید و به آدم آهنی برسید. سپس از دانشآموزان بپرسید «آیا واقعا هوش مصنوعی آدم آهنی است؟» و «اگر آدم آهنی نیست پس چه شکلی است؟» اجازه مباحثه دهید و پاسخ کامل را به ادامه جلسه موکول کنید.
پیشنهاد 1
شکلدهی مفهوم
۱۵ دقیقه
از دانشآموزان بخواهید در یک صفحهی دفترشان تصویری از شمال ایران و در صفحهی دیگری، تصویری از کویرهای ایران بکشند.
سپس در هر کدام خانهها و حیواناتی مربوط به آن فضا را نقاشی کنند.
پس از پایان نقاشیها از دانشآموزان بپرسید «پیش از کشیدن نقاشی، در ذهن شما چه گذشت؟» (پاسخ: بر اساس شناختهای قبلی از گفتهها، شنیدهها و آگاهیهایی که درباره داشتند مانند اینکه هوای شمال سرد و هوای کویر گرم است و هرکدام از این دو، حیواناتی مخصوص به خود دارند – تصاویر را مجسم کرده و بعد کشیدند.)
برای دانشآموزان عنوان کنید که طرز کار هوش مصنوعی هم دقیقا مشابه فعالیت شماست:
- اطلاعات را جمعآوری میکند.
- به درخواستها پاسخ میدهد.
در واقع هوش مصنوعی نیز از اینترنت، کتابها، مقالات و … اطلاعات را جمعآوری میکند و بر اساس آنها، با الگوریتمهایش پاسخ میدهد و تصمیم میگیرد.
برایناساس، هوش مصنوعی نرمافزاری است که با جمعآوری اطلاعات و پایش و گزینش آن، درخواست را تشخیص و پاسخ میدهد.
پیشنهاد 2
شکلدهی مفهوم
۱۵ دقیقه
#کاربرگ1 را میان دانشآموزان توزیع کنید و با اجرای مرحله به مرحله آن فرایند کار هوش مصنوعی را توضیح دهید.
پیشنهاد 3
شکلدهی مفهوم
۲۰ دقیقه
#پردهنگار را پخش کنید و به کمک آن چیستی و نحوه کار هوش مصنوعی را توضیح دهید.
پیشنهاد 1
شکلدهی مفهوم
۱۵ دقیقه
از دانشآموزان بپرسید با توجه به تعریف هوش مصنوعی، چه مثالهای دیگری از هوش مصنوعی میشناسند؟ چنددقیقه اجازه بدهید همهی بچهها فکر کنند و پاسخ بدهند. سپس مثالهای هوش مصنوعی زیر را برای دانشآموزان نام ببرید و توضیح دهید:
ماشین های خودران – سیستم گرمایشی با توجه به شرایط آب و هوایی – تشخیص چهره گوشی – ابزار انتخاب رنگ فتوشاپ – ابزارهای متعدد تغییر پسزمینه – ابزار تبدیل صوت به متن – تغییر زمان های چراغ راهنمایی با توجه به ترافیک پشت چراغ و …
به طور کلی هر نرم افزار یا برنامه که با توجه به اطلاعات جمعآوری و تحلیل آن، کاری را انجام میدهد.
پیشنهاد 2
بیان مستقیم
۱۰ دقیقه
#پردهنگار را پخش کنید و درباره استفادههایی که میتوان از هوش مصنوعی داشت با دانشآموزان گفتگو کنید.
پیشنهاد 1
پرسشگری معلم
۵ دقیقه
از دانشآموزان بپرسید «با توجه به ویژگیهایی که گفتهشد، هوش مصنوعی چطور ممکن است اشتباه کند و چرا؟» و مثالهایی از سوگیری و تولید اطلاعات غلط توسط هوش مصنوعی مولد بیان کنید. مانند:
- اگر هوش مصنوعی برای تشخیص چهره فقط با نمونه چهرههای افراد سفید پوست آموزش دیده باشد، چه میشود؟ (پاسخ: در تشخیص چهرههای رنگین پوست موفق عمل نمیکند.)
- اگر به هوش مصنوعی فقط اطلاعاتی درباره مشکلات یک کشور داده باشیم، پیشبینی آن از آینده این کشور چه خواهد بود؟
- اگر در میان اطلاعات هوش مصنوعی، اخبار جعلی وجود داشته باشد، چه میشود؟
پیشنهاد 2
بیان مستقیم
۱۰ دقیقه
#پردهنگار را نمایش دهید و به کمک آن با دانشآموزان درباره تهدیدها و خطاهای هوش مصنوعی گفتگو کنید.
پیشنهاد 1
تحقیق و کاوشگری
۱۵ دقیقه
#کاربرگ۲ درباره نحوه کار هوش مصنوعی توزیع کنید و از بچهها بخواهید پس از حل کردن، جلسهی بعدی به شما تحویل دهند.
پیشنهاد 2
تحقیق و کاوشگری
۲۰ دقیقه
نرمافزار موبایلی «ویرا» (Vira) در کافه بازار را به دانشآموزان معرفی کنید و از آنها بخواهید در قسمت تقلید صدای آن جملهای با صدای یکی از افراد مشهور بسازند و برای والدین خود پخش کنند. پس از دریافت واکنش آنها، نحوه کار هوش مصنوعی را به آنها توضیح دهند.
- یکی از اهداف اصلی این درسنامه، توجه دادن دانشآموزان به این نکته ضروری است که ماهیت هوش مصنوعی با آدمآهنی و رباتهای انیمیشنهای کودکانه اساساً متفاوت است. بنابراین نباید مفهوم کلّی هوش مصنوعی را با آن کاراکترها اشتباه بگیرند.
- با توجه به تحولات سریع هوش مصنوعی، معلمان گرامی نباید به مثالهای این درسنامه اکتفا کنند و خوب است قبل از تدریس مروری بر اخبار و تحولات روز هوش مصنوعی داشته باشند.
- متخصصان ایرانی نیز در حال فعالیت بر روی محصولات هوش مصنوعی هستند و نمونه نرمافزارها و ابزارهایی را توسعه دادهاند. مناسب است که در کلاس به این موضوع امیدآفرین هم اشاره شود.

پایهٔ تحصیلی
۴، ۵ و ۶

زمان اجرا
۵۰ دقیقه

زمینهٔ تلفیق
- کاروفناوری پایه ششم: درس 3 «آشنایی با الگوریتم و روندنما»
محتوای بستهٔ یادگیری
- پردهنگار (IA456-e1-P1)
- مشاهده نسخه pdf
- بارگیری نسخه pptx
- کاربرگ ۱ (IA456-e1-K1)
- مشاهده نسخه pdf
- بارگیری نسخه docx
- کاربرگ ۱ نسخه معلم (IA456-e1-K1M)
- مشاهده نسخه pdf
- کاربرگ ۲ (IA456-e1-K2)
- مشاهده نسخه pdf
- بارگیری نسخه docx
- کاربرگ ۲ نسخه معلم (IA456-e1-K2M)
- مشاهده نسخه pdf
برای مشاهده و دریافت فایلها
لطفاً وارد حساب کاربری خود شوید.
طراح درسنامه
- طراحان آموزشی ابریشهر
آخرین بهروزرسانی:
پنجشنبه 8 آذر 1403
لینک کوتاه: