ابری شهر
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
ورود / عضویت

درسنامه

یادم تو را نافراموش

ردپای دیجیتال چیست و چرا باید آن را مدیریت کرد؟

دیجیتال بودن فضای مجازی از یک سو امکان نگهداری آسان اطلاعات و انباشت دانش را فراهم کرده و از سوی دیگر منجر به نامیرا شدن داده‌های موجود در بستر آن شده است. عدم توجه به این مسئله در دوران کودکی و نوجوانی، می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را در بزرگسالی ایجاد کند. در این درسنامه ضمن ایجاد آشنایی با مفهوم ردپای دیجیتال و ابعاد نافراموشی فضای مجازی، اهمیت حفظ حریم خصوصی تبیین می‌شود و سپس نکته‌هایی درباره دوستی‌های مجازی، طرز مواجهه با آزارگری مجازی و اصول ایجاد حسن شهرت مجازی آموزش داده می‌شود.

شایستگی‌های هدف:

  • ویژگی نافراموشی فضای مجازی را درک کند.
  • با مفهوم ردپای دیجیتال آشنا شود.
  • اهمیت حفظ حریم خصوصی را درک کند.
  • مهارت مدیریت ردپای دیجیتال و ایجاد حسن شهرت مجازی را کسب کند.
  • اصول ارتباط و دوستی در فضای مجازی را بیاموزد.
  • مهارت مواجهه و مقابله با آزارگری مجازی را کسب کند.

کلیدواژه‌ها:

نافراموشی – ردپای دیجیتال – حریم خصوصی – نشت اطلاعات – دوستی مجازی – آزارگری مجازی – حسن شهرت مجازی

برای مشاهده کامل «گام‌های مسیر یادگیری» و بارگیری «محتوای بستهٔ یادگیری» باید عضو ابری‌شهر شوید.

گام‌های مسیر یادگیری

زمان: ۶۵ تا ۸۵ دقیقه

شروع خوب :: درک مفهوم «ردپای دیجیتال» و اهمیت مراقبت از آن
درس‌گام 1 :: درک اهمیت حریم خصوصی در فضای مجازی
درس‌گام 2 :: آشنایی با بایدها و نبایدهای دوستی در فضای مجازی و مقابله با «آزارگری سایبری»
پایان خوب :: اصلاح نگرش به اطلاعات شخصی در فضای مجازی و آموزش اصول کسب «حُسن شهرت مجازی» 
ارزشیابی
سخنی با معلم

گام‌های مسیر یادگیری

زمان: ۶۵ تا ۸۵ دقیقه

|
شروع خوب :: درک مفهوم «ردپای دیجیتال» و اهمیت مراقبت از آن

پیشنهاد ۱
فعالیت مشارکتی
۳۰ دقیقه

در آغاز جلسه به منظور جلب توجه دانش٬‌آموزان به موضوع ردپای دیجیتال و اهمیت اطلاعات حساسی که ممکن است از طریق تحلیل داده‌های افراد در فضای مجازی به دست بیاید، یک فعالیت کارآگاهی در وب را اجرا می‌کنیم:

  1. دانش‌آموزان را به گروه‌های ۲ یا ۳ نفره تقسیم و کارت‌های برش‌خورده #کاربرگ1 را که مجموعه ردپاهای دیجیتال یک کاربر فضای مجازی است میان آنها توزیع کنید.
  2. از آنها بخواهید با توجه به سرنخ‌های موجود در این ردپاها، هر نوع اطلاعاتی که می‌توانند درباره صاحب آنها استخراج کنند.
  3. سپس در گفتگوی کلاسی از دانش‌آموزان سؤالات زیر را بپرسید:
    – «چطور می‌توان این فرد را برای کلاهبرداری گول زد؟» (با توجه به علایق و سلایقش)
    – «آیا می‌توان با توجه به ردپاها محل زندگی وی را پیدا کرد؟»
    – «بهترین وقت برای سرقت از خانه وی چه زمانی است؟» (با توجه سفری که در پیش دارد) و …
    – «این شخص چطور می‌تواند این اطلاعات را پس بگیرد یا آنها را از بین ببرد؟»

در پایان با دانش‌آموزان درباره تعریف ردپاهای دیجیتال و اهمیت مدیریت آن گفتگو کنید.
نکته: در صورتی که امکان تهیه کاربرگ وجود نداشت، می‌توانید از تصاویر موجود در #پرده‌نگار استفاده کنید.

پیشنهاد 2
شکل‌دهی مفهوم
۱۵ دقیقه

گفتگو درباره «ردپای دیجیتال» را از تشبیه آن به «ردپا روی ساحل یا برف» آغاز کنید:

  • «از روی ردپا چطور می‌توان تعداد نفراتی که از مسیر عبور کرده‌اند را فهمید؟»
  • «آیا می‌شود از روی ردپا قد و وزن افراد را تخمین زد؟» (با توجه به طول ردپا و میزان فشردگی زمین)
  • «شکل ردپا و اندازه کلی آن چه اطلاعاتی درباره جنسیت افراد می‌دهد؟»
  • «سرعت حرکت افراد را چطور می‌توان از بررسی ردپاها تشخیص داد؟» (با توجه به فاصله گام‌ها)

سپس بحث را به فضای مجازی و شباهت/تفاوت ردپای دیجیتال با دنیای حقیقی ببرید:

  • «مصادیق ردپای دیجیتال چیست؟ از روی آنها چه چیزهایی می‌توان تشخیص داد؟»
  • «ردپای روی برف در چه صورت از بین می‌رود؟ آیا ردپای دیجیتال هم از بین می‌رود؟»
درس‌گام 1 :: درک اهمیت حریم خصوصی در فضای مجازی

پیشنهاد 1
بیان مستقیم
۲۰ دقیقه

#پرده‌نگار را پخش کنید و ضمن تبیین ویژگی «نافراموشی» فضای مجازی، با دانش‌آموزان درباره علت اهمیت حریم خصوصی برای حال و آینده خودشان، اطرافیان و جامعه‌شان گفتگو کنید.

پیشنهاد 2
مباحثه دانش‌آموزی
۱۵ دقیقه

پای تخته عبارت «فراموشی» را بنویسید. قدری درباره معنای آن گفتگو کنید. سپس یک «نا» به ابتدای آن اضافه کنید و مجدداً معنای آن را بپرسید.
سپس مفهوم «نافراموش بودن فضای مجازی» و مصادیق آن را در گفتگو با دانش‌آموزان استخراج کنید.
پس از آن از عبارت «نافراموش» پای تخته، چهار پیکان بکشید به عبارات «منِ آینده»، «دوستِ دوستِ من»، «ما ایرانی‌ها» و «منِ الان» بکشید و درباره اثر نافراموش بودن ردپا در فضای مجازی بر این چهار حوزه گفتگو کنید.

توضیحات مربوط به اهمیت حریم خصوصی در این چهار حوزه در #دانشنامه آمده است.

درس‌گام 2 :: آشنایی با بایدها و نبایدهای دوستی در فضای مجازی و مقابله با «آزارگری سایبری»

پیشنهاد 1
بیان مستقیم
۲۰ دقیقه

پس از آشنایی دانش‌آموزان با ردپای دیجیتال و اهمیت حریم خصوصی، #پرده‌نگار را پخش کنید و به کمک آن درباره آداب دوستی در بستر فضای مجازی و مفهوم «آزارگری سایبری» گفتگو کنید.

پیشنهاد 2
پرسشگری معلم
۲۰ دقیقه

به منظور آشنایی دانش‌آموزان با مفهوم «آزارگری سایبری» اصول دوستی در فضای مجازی، #کاربرگ2 را که شامل مجموعه‌ای از مکالمات رایج در بستر فضای مجازی است، میان دانش‌آموزان توزیع کنید و با مشارکت آنها پاسخ مناسب به این پیام‌ها را تکمیل کنید.

پایان خوب :: اصلاح نگرش به اطلاعات شخصی در فضای مجازی و آموزش اصول کسب «حُسن شهرت مجازی» 

پیشنهاد 1
بیان مستقیم
۱۵ دقیقه

#پرده‌نگار را پخش کرده و برخی از اخبار نشت اطلاعات سکوهای اینترنتی را مرور کنید. سپس براساس آن تقسیم‌بندی اطلاعات در فضای مجازی (اطلاعات خصوصی افشاء شده، اطلاعات خصوصی هنوز افشاء نشده) و وجود نداشتن مفهوم اطلاعات خصوصی و محرمانه را بیان کنید.
در نهایت برخی نکته‌های مربوط به ایجاد «ردپای دیجیتال مثبت» (حُسن شهرت مجازی) را به دانش‌آموزان آموزش دهید.

پیشنهاد 2
مباحثه دانش‌آموزی
۱۵ دقیقه

اسامی برخی از سکوهای اجتماعی معروف ایرانی و خارجی (که قبلاً دچار نشت اطلاعات شده‌اند)  را پای تخته بنویسید. سپس از دانش‌آموزان بپرسید که در کدام یک از آنها عضویت داشته‌اند؟ پس از آن سال و حجم نشت اطلاعات هر یک از این سکوها را اعلام کنید.
با این مقدمه، گفتگو با دانش‌آموزان را به سمت تقسیم‌بندی اطلاعات شخصی در فضای مجازی و وجود نداشتن مفهوم اطلاعات خصوصی در این بستر ببرید و اینطور جمع‌بندی کنید که «اگر از چیزی هست که افشای آن بعداً برایتان دردسر می‌شود، آن را در فضای مجازی قرار ندهید.»
پس از این هشدار، برخی از اصول مربوط به ایجاد اعتبار و حسن شهرت در فضای مجازی (انتخاب سکوی مناسب و تولید محتوای تخصصی و ارزشمند، پرهیز از انتشار محتوای توهین‌آمیز یا نامناسب، گفتگوی محترمانه با دیگران و …)  را متذکر شوید.

ارزشیابی

پیشنهاد 1
تحقیق و کاوشگری
۱۲۰ دقیقه

در پایان کلاس به عنوان تکلیف این جلسه از دانش‌آموزان بخواهید فیلم سینمایی «جست‌وجو کردن» (Searching) را که ماجرای مفقود شدن یک دختر نوجوان و تلاش پدر برای یافتن دخترش از طریق ردپاهای دیجیتال وی است ببینند و #کاربرگ فیلم‌پژوهی آن را تکمیل کنند.

پیشنهاد 2
تحقیق و کاوشگری
۳۰ دقیقه

از دانش‌آموزان بخواهید این بار با نگاه کارآگاهی و در نقش یک غریبه، صفحات مجازی خود یا یکی از اعضای خانواده یا یکی از مسئولان مدرسه یا شهر را بررسی و ردپاهای مجازی که صاحب آن آگاهانه یا ناآگاهانه از خود به جای گذاشته است را بررسی کنند و گزارش آن را به شما ارائه دهند.
نکته: در صورتی که فعالیت ش.خ پ1 را در کلاس اجرا نکردید، می‌توانید شخصیت تشریح شده در آن کاربرگ را موضوع بررسی قرار دهید.

پیشنهاد 3
تحقیق و کاوشگری
۱۰ دقیقه

از دانش‌آموزان بخواهید در طول هفته به پیام‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی می‌بینند دقت کرده و اگر موردی از آزارگری مجازی را ملاحظه کردند ضمن انجام اقدام مناسب، آن را در جلسه بعد کلاس گزارش کنند.

سخنی با معلم
  • پس از آشنایی با مفهوم ردپای دیجیتال، ممکن است برخی دانش‌آموزان در یک واکنش احساسی، اساس اهمیت حریم خصوصی را انکار کنند. از این رو تکیه بر د.گ1 ضروری است.
  • در صورتی که در بیان د.گ2 با مقاومت دانش‌آموزان مواجه شدید، برخی از پرونده‌های مربوط به دوستی‌های فضای مجازی و اخاذی اینترنتی را از پلیس فتا انتخاب و برای دانش‌آموزان نقل کنید. البته حتماً در گزینش این پرونده‌ها و بیان آنها برای شاگردان، به ملاحظات تربیتی و عدم ترویج فعالیت مجرمانه توجه کنید.

پایهٔ تحصیلی

۷، ۸، ۹ و ۱۰

زمان اجرا

۶۰ دقیقه

فصل

  • دوستی مجازی و حریم خصوصی

بخش

  • دانش ارتباطی

زمینهٔ تلفیق

  • تفکر و سبک‌زندگی پایه هفتم: بخش 6 قسمت «معیار من در انتخاب دوست چیست؟»

محتوای بستهٔ یادگیری

  • پرده‌نگار (CP789-e1-P1)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه pptx
  • کاربرگ ‍۱ (CP789-e1-K1)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه docx
  • کاربرگ ۱ نسخه معلم (CP789-e1-K1M)
    • مشاهده نسخه pdf
  • کاربرگ ‍۲ (CP789-e1-K2)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه docx
  • کاربرگ ۲ نسخه معلم (CP789-e1-K2M)
    • مشاهده نسخه pdf
  • کاربرگ فیلم‌پژوهی ۱ (CP789-e1-V1K)
    • مشاهده نسخه pdf
    • بارگیری نسخه docx
  • کاربرگ فیلم‌پژوهی ۱ نسخه معلم (CP789-e1-V1KM)
    • مشاهده نسخه pdf

برای مشاهده و دریافت فایل‌ها
لطفاً وارد حساب کاربری خود شوید.

طراح درسنامه

  • طراحان آموزشی ابری‌شهر

آخرین به‌روزرسانی:

سه شنبه 1 آبان 1403

لینک کوتاه:

https://abrishahr.ir/2879

دسترسی سریع

  • درباره ابری‌شهر
  • ارتباط با ابری‌شهر
  • همکاران ابری‌شهر
  • محصولات ابری‌شهر
  • مجوزهای ابری‌شهر

رسانه‌های اجتماعی

Ebale Eeitaa Eaparat

راه‌های ارتباطی

  • تهران، خیابان شهرآرا، نبش خیابان شهید ملکوتی، پلاک ۷۰، کدپستی ۱۴۴۳۸۸۳۱۷۴
  • 02166930293 09030330123
  • info@abrishahr.ir
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات
موسسه تربیت رسانه ای باران
logo-samandehi

تمامی حقوق ابری‌شهر برای مؤسسه تربیت رسانه‌ای باران محفوظ است.

  • منو
  • دسته بندی ها
Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
  • خانه
  • دانشنامه
  • درسنامه‌ها
    • درسنامه‌های دبستان
    • درسنامه‌های دبیرستان
    • راهنمای معلمان
  • بازی
  • اخبار
  • دربارهٔ ما
سبد خرید
بستن
ورود به سیستم ×
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ورود با کد یکبارمصرف
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
برگشت به صفحه ورود به سایت